Det er godt over 10 år siden at dagens Volvo XC90 var en ny bil. Men den aldrende svensk-kineseren presterer fortsatt utmerket når det kommer til kollisjonstester.
Allerede i 2018 kunne den britiske Volvo-importøren melde at ingen noen gang hadde mistet livet i en XC90. I hvert fall ikke siden lanseringen i 2002.
Modellen som fortsatt er på veien presterer fortsatt bra. I hvert fall når det gjelder kollisjonstestene som American Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, utsetter bilen for.
Amerikanerne har gått hardt ut for den gamle Volvoen. Bilen får alvorlige juling, men den avviker ikke fra streken, noe som gir toppkarakter.
Selv ikke om amerikanerne bl.a. har skjerpet kravene til sikkerhet ved frontkollisjoner. Resultatet var og er fortsatt at XC90 får høyeste karakter: Top Safety Pick+.
LES OGSÅ: Desperat bilmerke gir bort elbiler gratis
Det gjorde også dagens BMW X5, selv om bilen ellers er mye nyere enn Volvoen. De første X5 G05-ene ble satt sammen da Volvoen allerede var fire år gammel i 2018.
– Sikkerhet er kjernen i alt vi gjør hos Volvo Cars. Som en del av vårt selskaps mangeårige fokus på sikkerhet, streber vi hele tiden etter å heve sikkerhetsnivået.
– Det gjenspeiler XC90. Og vi er stolte over at det har blitt anerkjent av IIHS når du vurderer målet vårt om å redusere trafikkrelaterte dødsfall og skader, sier direktøren for Volvos amerikanske importør, Mike Cottone, i en pressemelding .
På hjemmebane er den store Volvoen fortsatt en del av importørens modellutvalg. Men det er kun som en bensindrevet plug-in hybrid.
Allerede i september 2022 stoppet Volvo salget av rene bensin- og dieselbiler i Danmark. Og tidligere i år bygde merket sin siste dieselbil noensinne. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her