22. mars, 2025

100 % elbiler tilsvarer at alle bileiere blir vegetarianere

BMW holder liv i V8. Volkswagen vil fortsette med forbrenningsmotoren. Hvis alle kjørte elbil, ville det vært som å bli vegetarianere, sier Harry Metcalfe.

– Jeg har vært involvert i bilindustrien i mange år, og jeg har aldri sett større forvirring i den europeiske bilindustrien.

Det sier Harry Metcalfe, som var med å grunnlegge bilmagasinet Evo Magazine i 1998. Og selv om han ikke har noe imot elbiler som sådan, er han ikke i tvil om én ting spesielt.

– Å nå 100 prosent elbiler er som at alle blir vegetarianere, sier han.

Men at vi har en bransje i revers er på en måte bilmerkenes egen feil, mener den engelske motorjournalisten og bonden.

– Dieselgate var begynnelsen på alt. På den tiden var dieselbiler veldig populære i Europa. De ville selge i USA, men det var reguleringer om utslipp der, og underveis ble Dieselgate oppdaget.

Skandalen, som begynte hos Volkswagen, spredte seg deretter til nesten alle konkurrentene i Europa. Og den har faktisk ikke gitt dem ut ennå.

Så sent som i september i fjor måtte Volvo betale en millionbot for juks med dieselmotorer. Les mer om det her.

Men ifølge Harry Metcalfe endrer ikke det det faktum at EU-politikere og sjåfører snakker forbi hverandre. Ikke alle kan presses ned eller inn i en elbil. Men EU-systemet insisterer på det.

– Våre beslutningstakere ønsker å få oss til å kjøpe elbiler og vil prøve å heve avgiftene på forbrenningsmotorer. Men det er feil vei å gå; Politikere og forbrukere snakker ikke samme språk.

Harry Metcalfe er ikke en som benekter at det må skje en endring i bilindustrien. Men han tror ikke det er løsningen å kaste alt for elbilen.

– Det er som om hele landet skal bli vegetarianer. Det er ikke for alle, og vi må forstå at bilkjøpere og beslutningstakere ikke er på samme side. Men det finnes mindre elbiler som er gode og egner seg til enkelte ting.

Harry Metcalfe nevner Renault 5 eller Fiat Panda som eksempler på elbiler som de fleste sjåfører har råd til.

Men de bilene har også sine begrensninger. Utenfor urbane områder og på lengre turer presterer ikke disse bilene særlig godt.

https://www.youtube.com/watch?v=Vhi7zldGjBo&t=4s






Latest

Don't miss

Nytt batteri varer 100 år uten opplading

Et team av kinesiske forskere hevder nå å ha...

Tesla slår tilbake – topper salgslisten igjen

Du kan ikke bare slå Tesla av kroken. Etter...

Skoda er nå Vestens mest lønnsomme bilmerke

Det er ikke noe bilmerke i Vesten som tjener...

Ville brenne ned Tesla-lader – satte fyr på seg selv

I protest mot Elon Musk ønsket en mann fra...

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent er Elon Musk den største enkeltaksjonæren i bilmerket. Men Tesla er ikke lenger hans dyreste...