22. mars, 2025

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter.

Samsung har tatt ansvar for en rekke batteriproblemer i flere hybridbiler, som i verste fall kan resultere i brann.

Dette har ført til en omfattende tilbakekalling av over 180 000 biler fra ulike merker, inkludert Ford, Audi og Stellantis Group.

Elbiler fra disse produsentene er rammet av problemet. Stellantis er merket som er hardest rammet. Ifølge Samsung dreier det seg om 155.096 biler fra Stellantis. Tilbakekallingen inkluderer Jeep Wrangler 4xe (2020-2024) og Jeep Grand Cherokee 4xe (2022-2024). Begge plug-in hybrid-modeller.

Batteripakkene i disse aktuelle elbilene har noen ganger skader direkte fra samlebåndet. Denne skaden, kombinert med andre mulige defekter i battericellene, kan forårsake brann.

Ford-kjøretøyer som omfattes av tilbakekallingen kan ha et lignende problem. Dette er Ford Escape (2020-2024) og Lincoln Corsair (2021-2024).

Ford har uttalt at deres undersøkelser har vist at "Ulike lag i høyspentbatteriet mellom katoden og anoden kan ha blitt skadet under produksjonen."

Verken Volkswagen eller Samsung har spesifisert det eksakte problemet for bilene som omfattes av tilbakekallingen under Volkswagen-konsernet. De to berørte modellene er Audi A7 (2022) og Audi Q5 (2022-2023).

Det eneste som er kjent om de berørte Volkswagen-modellene er at termisk overbelastning kan forårsake røyk eller brann.

De to problemene er forskjellige. Men det første kan føre til det andre. Ved en såkalt termisk rømning er brann nærmest uunngåelig og svært vanskelig å slukke.

Samsung har innrømmet at de ennå ikke har en endelig løsning på problemet. Ford-eiere vil imidlertid få en advarsel direkte i bilene sine dersom det er fare i vente.

I dette tilfellet vil en melding som sier "kjøretøyet må stoppes trygt nå" vises i instrumenteringen. Audi og Stellantis-eiere har ikke denne muligheten. Det beste alternativet for å omgå problemet er å sende bilene til et verksted så snart som mulig.

Så langt ser den eneste løsningen på tvers av alle merker ut til å være en programvareoppdatering som vil varsle eiere hvis batterisystemet oppdager et problem.

Foreløpig er det lurt å parkere utendørs – bare for sikkerhets skyld. El- og hybridbiler og deres batterier er et område som krever både oppmerksomhet og fortsatt utvikling.

Latest

Don't miss

De har tjent over 100 milliarder på Teslas nedtur

De såkalte shortsene – folk som spekulerer i aksjenedgangen...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember...

Nye Xpeng G6 får raskere lading og 80 andre oppdateringer

Den kommende versjonen av Xpeng G6 kan lades på...

Audi tilbakekaller brennbare elbiler i Danmark

Batteripakken i Audi e-tron er nå ikke bare et...

«Wolf of Wall Street» kjøper Tesla: hyller Elon Musk som en amerikansk helt

Den tidligere aksjemegleren Jordan Belfort, kjent som «The Wolf...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent er Elon Musk den største enkeltaksjonæren i bilmerket. Men Tesla er ikke lenger hans dyreste...