I Europas største bilmarked, Tyskland, synes nesten 20 prosent av alle biler det er vanskelig å takle et helt normalt periodisk syn, viser nye tall.
Situasjonen med parkeringsplassen i Tyskland er dårlig. I hvert fall ute i kontrollhallene, der nesten 20 prosent av bilene stryker på lovpålagt kontroll.
Den periodiske kontrollen skal – i likhet med reglene i Danmark – skje innen to års perioder. I Tyskland gjelder den regelen fra bilene er tre år gamle. Her hjemme er det fire.
Men bilene som dukker opp i utstillingslokalene etterlater mye å være ønsket. Nesten hver femte bil – eller 19,2 prosent av korvettene – dumper ut i sikte.
Dette viser tall fra det tyske svaret til Transport Agency KBA, som Automobilwoche siterer. Tallene omfatter periodiske kontroller utført i 2023.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
Disse bilene hadde "betydelige mangler" som gjorde at de ikke kunne bestå inspeksjon. 67,8 prosent av bilene hadde imidlertid ingen problemer, mens 13,1 prosent slapp unna med «småfeil».
Her til lands har kontrollkjeden Applus tidligere fortalt at feil som krever kontroll finnes i 2,3 prosent av bilene som blir kontrollert for første gang. Altså når de er fire år.
Kontrollfirmaet legger også til at det vanligvis er lysene som på en eller annen måte erter de pluss fire år gamle bilene i kontrollhallen. Ikke overraskende er det slik at jo eldre bilene er, jo høyere er feilprosenten når de kontrolleres.
– Dette er en klar indikasjon på at det kan være en utfordrende oppgave for bileiere å opprettholde bilens tilstand, har Applus' tekniske sjef John Gantzhorn forklart.
Tilbake i Tyskland viser det seg at motorsykler generelt er i betydelig bedre stand når de dukker opp. Kun 6,9 prosent av motorsyklistene i vårt naboland får beskjed om at de trenger å få kontrollert kvernen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her