26. april, 2025

23 prosent tar opp lån for å betale verkstedregningen

Dyrere drivstoff og vedlikehold tvinger 23 prosent av sjåførene til å ta opp lån, viser en ny norsk studie.

En ny studie fra Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA) tegner et bekymringsfullt bilde. Nesten 23 prosent av norske bileiere har tatt opp lån for å dekke bilutgifter. Det er en betydelig økning.

Mer enn halvparten av de berørte bileierne har gjort det flere ganger. De har brukt kredittkort eller tatt opp lån i løpet av det siste året for å ha råd til å eie bil.

Det melder TV2 .

Tor Valdvik fra KNA er bekymret for utviklingen. Han mener dette gjenspeiler en alvorlig situasjon for mange sjåfører.

Mange sliter rett og slett med å betale regningene sine. De høye bilkostnadene kommer på toppen av andre prisøkninger i samfunnet.

Mat, elektrisitet og andre essensielle varer har også blitt dyrere. Dette legger press på budsjettene til mange familier og enkeltpersoner.

Spesielt for bilutgifter har bensin- og dieselprisene økt betydelig. De er over 40 prosent høyere enn i 2019. Selv om de har falt massivt den siste tiden. Les mer om det her .

Forsinket service og dyre reparasjoner

Kostnader til dekk, service og generelt vedlikehold har også økt. Dette er utgifter til grunnleggende ting som oljeskift, nye dekk og nødvendige reparasjoner.

Dette rammer budsjettet til mange bileiere hardt. Studien viser også en annen bekymringsfull trend knyttet til økonomi.

Nesten hver fjerde sjåfør utsetter bilens service. Årsaken er økonomiske vanskeligheter.

Blant gruppen med mest anstrengt økonomi er tallet enda høyere. Her svarer seks av ti at de utsetter nødvendig service fordi økonomien ikke strekker til.

Å hoppe over vedlikehold kan få store konsekvenser. Norges Automobilforbund (NAF), som tilsvarer FDM i Norge, har tidligere advart mot nettopp det.

Jan Harry Svendsen fra NAF forklarer problemet.

– De vanskelige tidene gjør at mange trenger å spare penger, men å utsette bilvedlikehold er ingen god idé, sier han.

Kritikk av skatter og bompenger

Svendsen utdyper faren ved å vente for lenge. – Det som kunne vært en liten feil, kan fort bli dyrt å reparere dersom man lar feilen utvikle seg, fortsetter han.

Det kan for eksempel være en liten lekkasje eller et mindre problem med bremsene. Uten rettidig reparasjon kan det føre til større og dyrere skader.

Han advarer også om sikkerhetskonsekvensene. Bilen kan bli en direkte trafikkfare for eier og andre trafikanter.

Dette gjelder spesielt ved kjøring med slitte dekk, dårlige bremser eller defekte lys.

Tor Valdvik fra KNA peker på mulige politiske løsninger. Han foreslår å senke drivstoffavgiftene, slik man har gjort i Sverige.

Ifølge Valdvik vil dette hjelpe mange sjåfører. Spesielt de som fortsatt kjører biler drevet av bensin eller diesel.

Valdvik nevner at mange med lav inntekt ikke har råd til elbiler. De er derfor spesielt hardt rammet av høye drivstoffpriser.

KNA er også kritisk til de høye bompengene i Norge. Klubben har jobbet i flere år med å senke nivået.

Bompenger er et stort økonomisk problem for mange pendlere. Spesielt for de som bor i nærheten av bomstasjoner og må krysse dem flere ganger om dagen. Dette skaper en enorm økonomisk belastning på hverdagen til mange.

Økende bilkostnader er et tema vi ofte dekker her på Boosted.dk. Du kan lese mer om sparetips til bileiere og finne veiledninger til gjør-det-selv vedlikehold som potensielt kan spare deg for garasjeregninger.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor...

Dropper tak på elbiler – fokuserer mer på bensinbiler

Etter nedgang i salget endrer Mini kurs. Målet om...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...