Den svenske batteriprodusenten Northvolt er på vei mot konkurs. Investorer risikerer å tape 38 milliarder danske kroner. Mye av pengene kommer fra Danmark.
Northvolt, den svenske produsenten av batterier til elbiler, står overfor en konkurs, noe som har skapt stor bekymring blant investorer.
Går selskapet konkurs, risikerer långivere og investorer å tape 38 milliarder danske kroner. Northvolt er allerede i kapittel 11 konkursbeskyttelse i USA.
På denne måten har selskapet så langt beholdt en permanent stenging fra doren. Krisen har imidlertid allerede kostet gründer og direktør Peter Carlsson jobben.
Ifølge opplysninger fra selskapets siste regnskap vil Northvolt ha kontantutgifter på 2,2 milliarder danske kroner i løpet av et kvartal.
Dette skriver Sveriges Radio .
Samtidig er omsetningen kun rundt 330 millioner danske kroner. Det betyr at selskapet brenner gjennom nesten 2 milliarder danske kroner på bare tre måneder.
Akkurat nå er situasjonen at Northvolt går tom for penger innen 10 uker, dersom det ikke kan skaffes ytterligere lån eller investeringer.
Noen av dem som må vinke farvel til en kjempeinvestering dersom Northvolt stenger er det danske pensjonsfondet ATP, som så å si alle lønnstakere betaler til.
I et nytt intervju med DR innrømmer direktøren at pensjonskassen har tapt milliarder av kroner på Northvolt. Pengene som aldri kommer igjen hvis batterifabrikken mister livet.
Hvis Northvolt skal overleve, krever det en betydelig kapitalinnsprøytning; spørsmålet er om det er nok risikovillige investorer.
Avgjørende beslutninger om finansieringen må tas i løpet av de kommende månedene for å unngå en faktisk konkurs.
Batteriprodusenten er imidlertid ikke den eneste i den europeiske bilindustrien som har det vanskelig. Etter oppsigelser og en bedriftsnedleggelse i Danmark er det bl.a. Det har kommet frem at tyske Bosch vil sparke ytterligere 10.000 ansatte for å fikse økonomien.
Hos Volkswagen, som også er den største investoren i spesielt Northvolt, mener ledelsen at nedleggelse av flere fabrikker i Tyskland er tvingende nødvendig for å redde bilmerkets økonomi. Datterselskapet Audi har allerede besluttet å legge ned en fabrikk. Det koster 3000 mennesker jobben.