11. februar, 2025

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med 50 prosent.

Vi må forbedre oss slik at 2025 ikke blir et blodig år. I hvert fall når vi ser tilbake på det gjennom bilindustriens øyne.

For når 2025 blir 2026, vil 50 prosent flere bedrifter i bilbransjen ha gått konkurs. Det vil si sammenlignet med 2025.

Det viser en analyse fra konsulentfirmaet Falkensteg.

Ifølge analysen økte antallet konkurser i store tyske selskaper med en omsetning på over ti millioner euro fra 279 til 364 saker i fjor. Av dette kom flertallet – nemlig 56 konkurser – fra bilbransjen alene.

Selv de helt store selskapene, hvor omsetningen skal telles i milliarder av euro, vil ikke Falkensteg utelukkende gå konkurs. Volkswagens økonomidirektør har for eksempel selv advart om at bilmerket kan gå tom for penger i løpet av noen til tre år dersom trenden ikke snus.

Flertallet av konkursene kommer også på toppen av en kjedelig økning. Sammenlignet med 2023 var det 65 prosent flere konkurser i bilbransjen i fjor. Det betyr at nesten hvert sjette selskap som kollapset i Tyskland i fjor var en del av bilverdenen.

– Store insolvenssaker, som de fra WKW Group med 600 millioner euro i salg eller Eissmann med en halv milliard euro i salg, var sjeldne tidligere, sier Jonas Eckhardt, bilekspert i Falkensteg, til Automobilwoche .

Tidligere ville bilprodusentene ha insistert på å holde liv i slike store leverandører. Men nå er det ikke penger til denne typen støtte- og redningsplaner lenger.

Et skremmende eksempel på den nye situasjonen er historien om Recaro Automotives tyske divisjon. Det over 100 år gamle selskapet, som spesialiserte seg på bilhytter, var på randen av konkurs. Først i siste øyeblikk ble hele virksomheten reddet av en italiensk investor.

Den katastrofale situasjonen hos Recaro gjorde at Ineos, som eier en tredjedel av Mercedes sitt Formel 1-team, måtte stoppe produksjonen høsten 2024.

Et sted som ikke er avklart enda er på BBS. Felgprodusenten har hatt et tøft liv de siste årene. Og i oktober 2024 ble den femte insolvenserklæringen levert på få år. Samtidig ble alle ansatte sagt opp.

Latest

Don't miss

Russland angriper biler i Europa – eiere kan ikke gjøre noe

Russlands etterretningstjeneste er mistenkt for å stå bak en...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...