76 prosent av alle nye elbiler verden over kommer nå fra bilmerker og fabrikker basert i Kina. I Europa varierer imidlertid populariteten til kineserne veldig.
Kinesiske elbiler er her. Og mye tyder på at de er kommet for å bli. Faktisk er 76 prosent av alle nye elbiler fra Kina.
Det viser nye tall fra Rho Motion .
Figuren dekker alle de nye elektriske og plug-in hybridene som selges over hele verden. Det er imidlertid store forskjeller på hvor populære elbiler er.
I Tyskland, som er Europas desidert største bilmarked, kan kinesiske elbiler bare klare å presse seg inn på en markedsandel på rundt fire prosent. Dette tilsvarer imidlertid fortsatt 578.000 biler bare i 2024.
Det tallet er litt høyere i Frankrike og England, med henholdsvis fem og syv prosent kinesiske elbiler.
Her i Danmark sitter kineserne ifølge data fra Rho Motion på litt mer enn åtte prosent av markedet for elbiler. Mens i Sverige er det fem prosent. Det er imidlertid ikke mye mer imponerende i det nordiske elbilparadiset.
I Norge er det kun ni prosent av kjøperne som foretrekker elbiler fra Kina. Mens det i land som Brasil og Mexico er så høyt som henholdsvis 82 og 70 prosent. I Thailand har kineserne 77 prosent av markedet.
Det kan imidlertid bli veldig, veldig lavt. I Sveits er bare én prosent av elbilene fra Kina, og i USA er det ingen i det hele tatt. I hvert fall ikke direkte.
Noen av de kinesiske merkene – som Polestar og Volvo – har valgt å bygge fabrikker i USA for å unngå sanksjoner. Disse kan imidlertid være på vei uansett. Og faktisk kan den presse både Volvo og Polestar helt ut av USA. Les mer om det her .