Ford har bedt 765 000 sjåfører om å la bilen stå parkert. Det hele skyldes muligens den største skandalen i bilindustrien til dags dato.
765.000 Ford-eiere har fått beskjed om at de ikke lenger har lov til å kjøre bilene sine. Dette er imidlertid alt for deres egen sikkerhet.
Ford har oppdaget at de nesten 1 million bilene fortsatt kan være utstyrt med defekte kollisjonsputer som stammer fra Takata-skandalen.
Japanske Takata gikk konkurs fordi selskapet produserte millioner av kollisjonsputer som viste seg å være farlige. Selskapets kollisjonsputer kan eksplodere.
Feilen ligger i at utløseren for kollisjonsputen med den interne fabrikkkoden PSDI-5 kan smuldre bort over tid. Hvis det skjer, vil kollisjonsputen eksplodere med uønsket brutalitet ved en ulykke.
LES OGSÅ: Motor død av feil sier FDM – Citroën nekter å hjelpe Eva
Hos Ford kan Mustang-modeller bygget mellom 2005 og 2014 samt superbilen GT (byggeår 2005 til 2006) være berørt av feilen. Det samme kan Ranger- og Fusion-modeller.
Med andre bilmerker fører det allerede raskt til døden. Totalt har 33 sjåfører mistet livet på grunn av de farlige kollisjonsputene. Senest døde en Honda Accord-eier fra Kentucky, USA, da kollisjonsputen fikk den til å fly med metallsplinter i kabinen.
Det hører imidlertid med til historien at Honda faktisk forsøkte å komme i kontakt med eieren i flere år for å gjøre ham oppmerksom på problemet. Det skjedde imidlertid aldri i tide.
Takata gikk konkurs på grunn av de livstruende kollisjonsputene i 2018. Men her, 6 år senere, flyter fortsatt de problematiske kollisjonsputene. Det skaper problemer også hos BMW.
Det tyske merket har faktisk oppdaget at en rekke eiere har kjøpt og montert brukte ratt fra biler som av ulike årsaker ikke har fått byttet kollisjonsputen, i bilene sine. Det betyr at BMW for en måned siden tilbakekalte mer enn 400 000 biler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!