21. januar, 2025

90 prosent av sjåførene stoler ikke på selvkjørende biler

Kun 10 prosent av sjåførene vil tørre å sette seg bak rattet i en selvkjørende bil. De andre 90 prosentene vil helst ikke, viser en ny undersøkelse.

En ny undersøkelse viser at 90 prosent av sjåførene ikke stoler på selvkjørende biler. Selv om bilindustrien har jobbet med å utvikle selvkjørende teknologi i årevis, er det fortsatt stor skepsis blant bilistene.

Mange moderne biler har allerede funksjoner som kan anses som delvis selvforsynt. Adaptiv cruisekontroll, som justerer avstanden til forankring av biler, er blitt en vanlig funksjon.

Nødbremsesystemer, som automatisk bremser bilen ved en kollisjon, er også utbredt. Lane Keeping Assist, som hjelper til med å holde bilen innenfor kjørefeltlinjene, er også en funksjon som finnes i mange nye biler.

Til tross for disse fremskrittene er det fortsatt en lang vei å gå før helt selvkjørende biler. Undersøkelsen viser at nesten halvparten av sjåførene (47 prosent) mener at det er tryggest å kjøre bilen selv.

– Til tross for stadig mer selvkjørende teknologi i biler, sverger de fleste av oss til å holde kontrollen selv. Gamle vaner er vanskelige å bryte, men sakte men sikkert vil bilene overta mer og mer av veien, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Undersøkelsen gjenspeiler en generell trend i samfunnet, hvor mange er skeptiske til ny teknologi. Selv om selvkjørende biler potensielt kan forbedre trafikksikkerheten og redusere trafikkbelastningen, er det fortsatt en rekke utfordringer å overvinne før de blir en realitet.

En av de største utfordringene er å sikre at selvkjørende biler kan håndtere komplekse trafikksituasjoner. I tillegg er det etiske spørsmål som må besvares, f.eks. hvordan bilen skal reagere i en situasjon der en ulykke er uunngåelig.

– Dette viser at mange har begynt å forvente delvis selvkjøring, som finnes i mange nyere biler. Det viser også at teknologien har gått videre, og at mange nå synes at selvkjørende systemer er så gode at de i hvert fall delvis lar bilen ta over kjøringen, sier Nils Sodal.

Inntil disse utfordringene er overvunnet, vil de fleste sjåfører sannsynligvis fortsette å foretrekke å kjøre selv.

Gjentatte ganger har imidlertid bilmerkene også 'bevist' at de ennå ikke har utviklet biler som klarer seg helt på egenhånd. Senest la General Motors ned et helt bilmerke basert på selvkjørende teknologi. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Electric Dodge dør hos forhandlere – kommer til Danmark

Helelektriske Dodge Charger Daytona kommer til Europa og dermed...

Komiker sa nei til 175 millioner danske kroner. for kjente Porsche

Den verdenskjente komikeren Jerry Seinfeld trakk seg i siste...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling...

Jaguars egne ansatte hader nyt «woke»-logo

Jaguar skal kun bygge elbiler fra 2026. Og det...

Floppet i Danmark – taper 377.000 DKK pr bil

Livet som nytt bilmerke er tøft. Nio, som floppet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...