En inspeksjon av dokumenter innhentet av mediet Ingenioren avslører at tusenvis av danske sjåfører har blitt rammet av gjentatte feil hos Motortilsynet.
Feil hos Motortilsynet har gjentatte ganger rammet tusenvis av danske bileiere.
Problemene i Motorregisteret har to ganger på under et halvt år ført til feilbelastninger. Både med private sjåfører og bedrifter.
Ifølge en rapport fra IT-leverandøren Netcompany til Dansk Motorstyrelse, som Ingeniøren har fått tilgang til, skyldes feilene en hel rekke problemer med oppdateringene. Det har ikke vært kontroll med riktige registreringer av eierskap.
Det første problemet oppsto i juni, da 2.669 innbyggere og bedrifter ble bedt om å betale for biler de ikke eier.
En påfølgende oppdatering 1. oktober berørte ytterligere 450 bileiere, hvorav noen ble belastet to ganger den halvårlige avgiften. Mens andre opplevde at både nåværende og tidligere eiere fikk regninger.
Motorstyrelsen har opplyst at alle de over 3000 berørte personene og bedriftene har blitt informert om feilene senest i november. Styret forsikrer også at de som har betalt de feilaktige regningene vil få pengene tilbake med tilleggsrente.
– Dersom en innbygger eller bedrift har klart å betale en feilbelastning, vil beløpet selvsagt bli tilbakebetalt og renter refundert, opplyser Motoretatens presseavdeling.
Det er ikke opplyst hvor store feilsiktelsene har vært i enkeltsakene. Til sammenligning vil en gjennomsnittlig dansk familiebil i 2024 koste 2300 DKK i årlige, periodiske avgifter.
Av rapporten fra Netcompany fremgår det at feilene oppsto i forbindelse med systemoppdateringer, hvor det ble lagt inn feil debitorer ved endring av eierskap til et kortog.
Det har skapt problemer når Skatteetaten sendte purrebrev til alle registrerte saksførere på grunn av manglende innbetaling av periodiske avgifter.
– Det gir utfordringer når Skatteetaten sender purrebrev ved manglende betaling av de periodiske gebyrene, da disse brevene sendes til hele kretsen av medfullbyrdelsesmyndigheter for en gitt korretoj, dersom korretojens gebyrer ikke er betalt etter 3. måneder, heter det i rapporten.
Den spesifikke feilen ligger i en oppdatering merket 'DMR-13007', der en endring i eierskap var basert på hvor en belastning er gyldig og ikke når den ble opprettet. Ifølge rapporten kan feil i denne typen systemoppdateringer være vanskelig å unngå.