4. januar, 2025

Nytt chassis skal hindre voldsomme branner i elbiler

Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nå har de kastet seg over et chassis som skal forhindre at elbiler tar fyr.

Den kinesiske batteriprodusenten CATL har utviklet et nytt chassis for elbiler som tåler kollisjoner i hastigheter på opptil 120 km/t uten brannfare.

Teknologien er utviklet med fokus på å øke sikkerheten i forbindelse med ulykker, og den bruker materialer som også brukes i ubåter og fly.

Selv om branner i elbiler er sjeldne, får de mye oppmerksomhet. Spesielt fordi de er veldig vanskelige å slå av.

Likevel jobber CATL, som hevder å være verdens største produsent av batterier, for å minimere risikoen ytterligere. Deres nye chassis, kalt Bedrock, er designet for å håndtere energi fra kollisjoner og beskytte batteripakken i høystresssituasjoner.

Den skriften Bilscoops .

I flere kollisjonstester har chassiset vært utsatt for ekstreme forhold. Den har blant annet klart en front mot front-kollisjon med en stolpe i 120 km/t uten å ha tatt fyr.

Berggrunnskonstruksjon er basert på en konstruksjon hvor batteriet er sikret mot skader. Ifølge kineserne bidrar materialer som spesielt sterkt stål og aluminium, som normalt brukes i ubåter og fly, til eksepsjonell robusthet.

Et sentralt element i designet er systemet for rask frakobling av batteriet. Ved en kollisjon kan batteriet slås av på 0,01 sekunder og lades ut på 0,02 sekunder.

Det minimerer risikoen for brann ved alvorlige ulykker. Ifølge produsenten er disse egenskapene en forbedring i forhold til tidligere teknologier.

Bedrock-chassiset er designet for å absorbere opptil 85 prosent av kollisjonsenergien. Til sammenligning absorberer tradisjonelle chassis omtrent 60 prosent. Denne økte kapasiteten kan bidra til å redusere skader på bilens passasjerer og komponenter i ulykker.

I tillegg til sikkerhet har understellet også potensial til å forenkle produksjonen av elbiler. CATL anslår at bruk av Berggrunn kan redusere produksjonstiden betydelig. De vil imidlertid ikke gi et tilbud på hvor mye tid som kan spares.

Designet til Bedrock er fleksibelt og kan brukes til flere ulike biltyper. Den første produsenten som brukte chassiset i sine biler er Avatr, et selskap eid av CATL.

Det er imidlertid ennå ikke offentliggjort når disse bilene vil være klare hos forhandlerne. Vi ser heller ikke bilene i Danmark, da Avatr kun selger biler i Kina.

Men hvis de kinesiske påstandene stemmer, kan teknologier som Bedrock-chassiset bidra til å heve standarden for sikkerhet i elbiler.

Latest

Don't miss

Dodge Charger kommer til Europa som en bensinbil

Ting skjer på Stellantis. Dodge beholder både den store...

Bilist mistet 250 kilo hasj midt på motorveien

En sjåfør i en pick-up kom galt av da...

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store...

Gjorde Suzuki til en suksess – nå er han død

Han giftet seg med navnet, men endte opp med...

Laget legendariske Audier – nå er han død

Han var mannen bak flere legendariske Audier og var...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...

Det er derfor 14.000 klassiske biler ruster bort på flyplassen

På en flyplass som tidligere huset British Air Force RAF ruster opptil 14 000 klassiske biler bort. Bilene kasseres for 10.000 kr. stykket. I...

Anna fikk hatpost fordi Teslaen brant opp

Anna Persson har bevis på at en korbod har brent opp. Men hun har aldri blitt satt ned av hat, som da Teslaen hennes...

Blitsen fra fotobilen – overleverte til og med bilen til politiet

En 31 år gammel mann fikk den verst tenkelige starten på året da han passet på en fotobil i Nykøbing Falster onsdag morgen klokken...

20 år gammel Golf koster like mye som 2 nye

Innvendig er det en gammel Volkswagen Golf. Faktisk har den nå mer enn 20 år bak seg. Men det er ikke en hvilken som...

Diesel Golf fra 1977 slo toppmoderne elbil i ny test

Den ville kostet over en million kroner om den kunne kjøpes i Danmark. En topp moderne elbil kan likevel ikke holde tritt med en...

Bilist mistet 250 kilo hasj midt på motorveien

En sjåfør i en pick-up kom galt av da han slapp hele 250 kilo hasj midt på motorveien fordi han kolliderte med en annen...

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien vil gjøre seg avhengig av Kina dersom bilmerkene utelukkende fokuserer på elbiler. BMWs administrerende direktør,...

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...