31. januar, 2025

Mange sjåfører er overrasket over dyrt trafikkforbud

Mange dansker følger generelt trafikklover og regler godt. Men et nytt forbud overrasker likevel.

Et nytt og dyrt trafikkforbud har overrasket mange danske sjåfører. Både i Tyskland og Sverige er det innført nye lovkrav til vinterdekk, noe som kan få store konsekvenser for de mange danskene som kjører utenlands med bil.

Forbudet mot enkelte typer vinterdekk er allerede i kraft, og det er derfor viktig at sjåførene setter seg grundig inn i de nye reglene før de krysser grensen.

I Tyskland er det nå et krav at vinterdekk eller helårsdekk er merket med fjell- og snøfnuggsymbolet, også kjent som 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), når det er vinterforhold. Dette gjelder uansett alder på dekkene.

I Sverige er reglene litt annerledes. Her skal vinterdekk eller helårsdekk ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter i perioden 1. desember til 30. mars når det er vintervær.

Men fra 1. desember 2024 skal dekkene også være merket med fjell- og snøfnuggsymbol eller være piggdekk.

Dekk merket kun med M+S (Mud & Snow) oppfyller ikke lenger kravene i de to landene. Det betyr at mange danske sjåfører som tidligere hadde kort med M+S-dekk nå må ha nye dekk for å overholde lovverket.

– Selv om vi i Danmark er vant til at det ikke er spesifikke lovpålagte krav til vinterdekk, må man i både Sverige og Tyskland nå ha dekk med fjell- og snøfnugglogo dersom det er vintervær.

– Og det er sjåførens eget ansvar å holde styr på gjeldende regler, sier Jesper Valentin Lund, konseptsjef i AutoPartner.

Han understreker at det er viktig å holde seg oppdatert på reglene, da de kan endre seg fra år til år.

– Generelt sett er dansker flinke til å sette seg inn i reglene. Men skal du til et reisemål hvor du har kart fra før, er det lett å glemme å se etter oppdateringer. Derfor risikerer mange å bli overrasket fordi de trodde de hadde reglene under kontroll.

I tillegg til å oppfylle lovkrav, er det også viktig å sørge for at dekkene er effektive under vinterforhold.

– For at et vinterdekk skal være effektivt under glatte forhold, anbefaler vi at dekkmønsteret ikke faller under fire millimeter.

– Av sikkerhetsmessige årsaker bør dette aldri skje, uavhengig av hva det enkelte lands lovverk sier. I tillegg bør du sørge for at du kjenner reglene, inkludert eventuelle nye oppdateringer, i landene du skal kjøre i, sier Jesper Valentin Lund.

Boosted har tidligere skrevet om hva det koster å bli tatt med de nå forbudte vinterdekkene i Tyskland. Politiet i Tyskland har håndhevet de nye reglene siden 1. oktober i år. Og det er en dyr fornøyelse. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Bilforhandlere er lei Audi: «Det er for dyrt»

I fjor tapte Audi både terreng til konkurrentene og...

Knuste og stjal fotobokser – to menn pågrepet

Svensk politi har arrestert og siktet to menn som...

Nye biler går i stykker på fabrikken – kan ikke repareres

Hos General Motors går splitter nye biler i stykker...

Den kjente Volvo-forhandleren vant to Volkswagen i Lotto

Den svenske Volvo-forhandleren Jakob Walfridson er litt av en...

Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Skoda: Elbiler er bare 200 kroner billigere å bygge

Forskjellen mellom el- og bensin/dieselbiler er ubetydelig hos Skoda. Likevel er det første gang at elbilen er billigere. Så med 200 kr. Forskjellen mellom...

Avslørt: Disse bilene ble tilbakekalt flest ganger i 2024

I 2024 var det 249 tilbakekallinger i Europa. Det er en fordel på 256 modeller fra 41 bilmerker. Det viser tall fra European Safety...

Hemmelig rapport: Tyskland ga konkursrammede bilfabrikk milliarder

Batteriprodusenten Northvolt, som har søkt konkursbeskyttelse i USA, fikk over milliarder i støtte fra Tyskland, selv om en rapport advarte mot det. En hemmelig...

Ingen vil eie Trumps Mercedes – den har stått stille i 11 år

En Mercedes 560 SL, levert til Donald Trump i 1987, fant veien til Tyskland for 11 år siden. Men ingen kjøpere har meldt seg...

64.000 elbileiere lader elbilene sine farlig

Nye tall fra Norge viser at mange elbileiere lever farlig. 64 000 av dem lader bilene sine på en måte som setter sikkerheten i...

Audis nye bensinbiler skal kjøre 135 kilometer i timen. liter

Audis neste tilbud av hybridteknologi kalles MHEV-plus av tyskerne. Tanken er at bensinbiler skal kjøre opp til 140 km/t med motoren av. I 2023...

Bilgiganten stenger 5 fabrikker – 600 ansatte skal permitteres

Kriserammede Continental Automotive stenger fabrikker og sier opp 600 ansatte i Tyskland. Continental Automotive har annonsert nedleggelse av fem fabrikker i Tyskland, noe som...

Elbiler ble billigere i 2024: Kostnadene falt 13 prosent

Fallende priser og rimeligere drift gjør elbiler til en mer fornuftig investering for flere bileiere. Ny analyse viser besparelser sammenlignet med 2023. Prisen for...

Nye tall: 4 av 10 nordmenn ønsker ikke å eie elbil

Elbiler står for nesten 90 prosent av det norske nybilsalget. Men ifølge en ny studie vil 4 av 10 sjåfører ikke eie bilene. I...

Nye tall: Bilistene blir mer skeptiske til elbiler

Elbiler er ikke nødvendigvis lykke og svaret på alt. En ny rapport tyder også på at flere sjåfører er skeptiske til biltypen. Mens de...

Motsier Tesla – "Selvkjørende biler er langt unna"

Teknikgiganten Nvidia tar nå rettslige skritt mot Tesla og sier at selvkjørende biler i det virkelige liv vil komme på 2030-tallet. Teknikgiganten Nvidia mener...

Monica fikk avslag – er for gammel til å lease elbil

Selv mener Monica Ulfheim at hun er både frisk og blid, selv om fødselsattesten hennes avslører at hun er 82 år. Likevel har hun...