Mange sjåfører er overrasket over dyrt trafikkforbud

Mange dansker følger generelt trafikklover og regler godt. Men et nytt forbud overrasker likevel.

Et nytt og dyrt trafikkforbud har overrasket mange danske sjåfører. Både i Tyskland og Sverige er det innført nye lovkrav til vinterdekk, noe som kan få store konsekvenser for de mange danskene som kjører utenlands med bil.

Forbudet mot enkelte typer vinterdekk er allerede i kraft, og det er derfor viktig at sjåførene setter seg grundig inn i de nye reglene før de krysser grensen.

I Tyskland er det nå et krav at vinterdekk eller helårsdekk er merket med fjell- og snøfnuggsymbolet, også kjent som 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), når det er vinterforhold. Dette gjelder uansett alder på dekkene.

I Sverige er reglene litt annerledes. Her skal vinterdekk eller helårsdekk ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter i perioden 1. desember til 30. mars når det er vintervær.

Men fra 1. desember 2024 skal dekkene også være merket med fjell- og snøfnuggsymbol eller være piggdekk.

Dekk merket kun med M+S (Mud & Snow) oppfyller ikke lenger kravene i de to landene. Det betyr at mange danske sjåfører som tidligere hadde kort med M+S-dekk nå må ha nye dekk for å overholde lovverket.

– Selv om vi i Danmark er vant til at det ikke er spesifikke lovpålagte krav til vinterdekk, må man i både Sverige og Tyskland nå ha dekk med fjell- og snøfnugglogo dersom det er vintervær.

– Og det er sjåførens eget ansvar å holde styr på gjeldende regler, sier Jesper Valentin Lund, konseptsjef i AutoPartner.

Han understreker at det er viktig å holde seg oppdatert på reglene, da de kan endre seg fra år til år.

– Generelt sett er dansker flinke til å sette seg inn i reglene. Men skal du til et reisemål hvor du har kart fra før, er det lett å glemme å se etter oppdateringer. Derfor risikerer mange å bli overrasket fordi de trodde de hadde reglene under kontroll.

I tillegg til å oppfylle lovkrav, er det også viktig å sørge for at dekkene er effektive under vinterforhold.

– For at et vinterdekk skal være effektivt under glatte forhold, anbefaler vi at dekkmønsteret ikke faller under fire millimeter.

– Av sikkerhetsmessige årsaker bør dette aldri skje, uavhengig av hva det enkelte lands lovverk sier. I tillegg bør du sørge for at du kjenner reglene, inkludert eventuelle nye oppdateringer, i landene du skal kjøre i, sier Jesper Valentin Lund.

Boosted har tidligere skrevet om hva det koster å bli tatt med de nå forbudte vinterdekkene i Tyskland. Politiet i Tyskland har håndhevet de nye reglene siden 1. oktober i år. Og det er en dyr fornøyelse. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eier av bensinbil får 3500 danske kroner for parkering på ladestasjon

En tysk mann skal få 3500 kroner tilbake fordi...

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...