Mange dansker følger generelt trafikklover og regler godt. Men et nytt forbud overrasker likevel.
Et nytt og dyrt trafikkforbud har overrasket mange danske sjåfører. Både i Tyskland og Sverige er det innført nye lovkrav til vinterdekk, noe som kan få store konsekvenser for de mange danskene som kjører utenlands med bil.
Forbudet mot enkelte typer vinterdekk er allerede i kraft, og det er derfor viktig at sjåførene setter seg grundig inn i de nye reglene før de krysser grensen.
I Tyskland er det nå et krav at vinterdekk eller helårsdekk er merket med fjell- og snøfnuggsymbolet, også kjent som 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), når det er vinterforhold. Dette gjelder uansett alder på dekkene.
I Sverige er reglene litt annerledes. Her skal vinterdekk eller helårsdekk ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter i perioden 1. desember til 30. mars når det er vintervær.
Men fra 1. desember 2024 skal dekkene også være merket med fjell- og snøfnuggsymbol eller være piggdekk.
Dekk merket kun med M+S (Mud & Snow) oppfyller ikke lenger kravene i de to landene. Det betyr at mange danske sjåfører som tidligere hadde kort med M+S-dekk nå må ha nye dekk for å overholde lovverket.
– Selv om vi i Danmark er vant til at det ikke er spesifikke lovpålagte krav til vinterdekk, må man i både Sverige og Tyskland nå ha dekk med fjell- og snøfnugglogo dersom det er vintervær.
– Og det er sjåførens eget ansvar å holde styr på gjeldende regler, sier Jesper Valentin Lund, konseptsjef i AutoPartner.
Han understreker at det er viktig å holde seg oppdatert på reglene, da de kan endre seg fra år til år.
– Generelt sett er dansker flinke til å sette seg inn i reglene. Men skal du til et reisemål hvor du har kart fra før, er det lett å glemme å se etter oppdateringer. Derfor risikerer mange å bli overrasket fordi de trodde de hadde reglene under kontroll.
I tillegg til å oppfylle lovkrav, er det også viktig å sørge for at dekkene er effektive under vinterforhold.
– For at et vinterdekk skal være effektivt under glatte forhold, anbefaler vi at dekkmønsteret ikke faller under fire millimeter.
– Av sikkerhetsmessige årsaker bør dette aldri skje, uavhengig av hva det enkelte lands lovverk sier. I tillegg bør du sørge for at du kjenner reglene, inkludert eventuelle nye oppdateringer, i landene du skal kjøre i, sier Jesper Valentin Lund.
Boosted har tidligere skrevet om hva det koster å bli tatt med de nå forbudte vinterdekkene i Tyskland. Politiet i Tyskland har håndhevet de nye reglene siden 1. oktober i år. Og det er en dyr fornøyelse. Les mer om det her .