Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en ny engelsk studie.
Ny CarGurus-undersøkelse viser dramatisk nedgang i antall biler med manuell girkasse. Volkswagen, Citroën og Ford holder imidlertid liv i de tre pedalene.
En ny studie fra CarGurus viser en betydelig nedgang i antall nye biler med manuell girkasse.
I løpet av de siste 10 årene har antallet gått ned med 57 prosent. Volkswagen holder imidlertid fast og tilbyr de fleste biler med manuell girkasse.
Studien, basert på data fra England, tar hensyn til utvalget av de 30 mest populære bilmerkene i Europa.
I 2015 var det 192 nye bilmodeller med manuell girkasse. Det tallet har falt kraftig siden den gang. I 2023 var det 109 modeller. I 2024 falt antallet til 89, en nedgang på 25 prosent.
I år har antallet sunket ytterligere til 82 modeller. Det tilsvarer en nedgang på 8 prosent på bare ett år.
Flere bilmerker velger automatgir
Flere bilmerker tilbyr ikke lenger manuell gir i det hele tatt. Mini og Land Rover droppet den manuelle girkassen i 2025.
De følger dermed Lexus, Mercedes, Tesla og Volvo. I svært lang tid har disse merkene ikke hatt annet enn biler med automatgir i produktutvalget.
CarGurus fant også 196 modeller fra de 30 største merkene. Disse modellene er kun tilgjengelige med automatgir.
De la også merke til en annen ting. Manuelle girmodeller utgjør nå bare 29 prosent av alternativene blant de bestselgende bilmerkene totalt sett.
I fjor forsvant muligheten til å ha tre pedaler i kupeen i ytterligere syv nåværende modeller. Hvis denne trenden fortsetter, kan girkassen være helt borte fra nye biler innen 2037.
Årsaker til nedgangen og elbilenes rolle
Overgangen til elbiler har ikke hjulpet på den manuelle girkassen. Elbiler bruker vanligvis ikke tradisjonelle girkasser.
CarGurus' Chris Knapman kommenterer utviklingen. Han peker på flere faktorer.
– Med et økende antall nye biler som er helelektriske, og markedets generelle fremstøt mot større og mer premiumbiler, er dette ingen stor overraskelse.
– Vi kan også se at biler med manuelt gir har gått ned på de 12 månedene som har gått siden vi sist gjorde en tilsvarende telling.
– Automatgiret forventes i økende grad å være standardutstyr. Og ikke noe de må betale ekstra for.
Noen bilmerker holder seg imidlertid til biler med manuell girkasse.
Volkswagen er merket som tilbyr flest manuelle modeller i Storbritannia. Slik har merkets forhandlere syv modeller med manuelt gir klare for kundene.
Citroen og Ford har litt færre, men like nye biler med manuell girkasse på programmene.
Både Citroen og Ford har i dag seks modeller med tre pedaler. Dacia, Hyundai, Mazda og Skoda har hver fem manuelle modeller i sitt sortiment.
Selv om biler med manuell gir blir stadig mer sjeldne, er det fortsatt entusiaster som bilmerker bygger enkle biler for. Mazda er et av unntakene. Les mer om det her .