Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk drivstoff.
Det burde bli mye dyrere å fylle bensin og diesel på bensinstasjoner, fordi det vil tvinge frem utviklingen av syntetisk drivstoff.
I hvert fall hvis du spør deler av bilindustrien. Den tyske bilbransjeforeningen ZDK krever at prisen på vanlig bensin og diesel heves slik at den blir like dyr som syntetisk drivstoff.
Dette burde tvinge sjåfører til å velge det syntetiske alternativet. Med mindre dette gjøres gjennom avgifter og fjerning av subsidier, vil sjåfører ikke velge bensin eller diesel som ikke er oljebasert i det hele tatt, sies det.
Dette er hva Bild skriver.
Ifølge ZDK, som selv har kastet seg inn i en nærmest destruktiv maktkamp, hvor foreningens formann allerede har trukket seg, vil det bli dyrt å kjøre på syntetisk drivstoff.
I hvert fall i begynnelsen. Fordi produksjonsanlegg må bygges. Og det må sjåførene betale for.
Og hvis etterspørselen forblir lav, vil prisen bli høy. Frontier Economics er direkte dyster når det gjelder fremtidsutsiktene for syntetisk bensin og diesel.
Det kan imidlertid finnes en løsning på de vanvittige prisene. Som danske Gorm Ellegaard forteller Boosted, kan det være lurt å blande litt av den syntetiske bensinen inn i vanlig bensin. I starten, altså.
Men i Gorm Ellegards øyne krever dette betydelig støtte.
– Akkurat nå koster en liter e-drivstoff rundt 45 kroner. Men med den tiden og støtten som andre deler av energisektoren har fått, kan vi enkelt skape en konkurransedyktig virksomhet.
– Dette betyr også at vi kan komme nær en literpris som ligner på det danskene kjenner fra bensin og diesel i dag.
Det finnes imidlertid også de som mener at syntetisk bensin og diesel ikke kan brukes til noe som helst. Prosjektet er en blindvei på alle måter. Dette mener professor Jakob Kibsgaard fra DTU fysikk. Les mer om det her .