Den kan rotere av seg selv og leveres med 587 hestekrefter. Likevel holder kundene seg unna den elektriske Mercedes G-klassen.
Salget av den elektriske Mercedes G-klassen er skuffende. Men med bare 1450 solgte biler er ideen en skikkelig fiasko for Mercedes.
Ifรธlge Handelsblatt kaller en Mercedes-sjef den elektriske G-klassen ยซen total fiaskoยป.
โ Bilen er en total fiasko hos forhandlerne, den er en total fiasko.
Den elektriske G-klassen hadde en storslรฅtt presentasjon. Startprisen er rett over 1,5 millioner danske kroner.
Interessen for den elektriske SUV-en har imidlertid vรฆrt ekstremt begrenset. Dette stรฅr i sterk kontrast til de tradisjonelle versjonene, ettersom versjonene med bensin- og dieselmotorer selger mye bedre.
I samme periode ble det solgt nesten 9700 G-klasser med forbrenningsmotor. Det er syv ganger mer enn den elektriske varianten.
I viktige markeder utenfor Europa er bildet enda klarere. I Kina er det bare solgt 58 elektriske G-klasser. I Sรธr-Korea er tallet 61 biler.
Tekniske valg utfordrer G-Klassen pรฅ kraft
Ikke et eneste eksemplar av elbilen er ennรฅ levert i USA.
Mercedes hevder selv at salget gรฅr etter planen. Selskapet รธnsker imidlertid ikke รฅ kommentere de opprinnelige salgsmรฅlene.
Internt hos Mercedes ser det ut til at tilliten til det elektriske prosjektet er enda lavere. Ifรธlge flere kilder i selskapet var den elektriske versjonen dรธmt til รฅ mislykkes. Dette skyldes blant annet tekniske valg.
Moderne elbiler er ofte bygget med en sรฅkalt skateboardarkitektur. Dette gir god plass og holder vekten nede. Mercedes valgte en annen lรธsning.
Batteripakken var integrert i et tungt stรฅlrammechassis. Det valget kan ha svekket bilens funksjonalitet, spesielt fordi det รธker bilens vekt.
Den tunge konstruksjonen kan pรฅvirke bรฅde rekkevidde og kjรธreegenskaper negativt, og dette kan til syvende og sist ha skremt bort potensielle kjรธpere.
Som en konsekvens av dette vurderer Mercedes nรฅ รฅ endre sine elektrifiseringsplaner, melder Handelsblatt.
Opprinnelig skulle den mindre G-klassen kun vรฆre elektrisk. Men det dรฅrlige mottaksforholdet til den store elektriske G-klassen fรฅr Mercedes til รฅ i det minste revurdere den avgjรธrelsen.
Fremtiden til G-klassen, og om den primรฆrt blir elektrisk, virker nรฅ mer usikker enn noensinne.
Kundenes nรฅvรฆrende valg peker mot at Stuttgart-merket gjenoppdager forbrenningsmotorer.
Mercedes' svensk-tyske administrerende direktรธr Ola Kรคllenius har allerede mรฅttet skrote taket om at merket kun skal bygge elbiler i 2030. Det er rett og slett ikke nok kunder til det.
G-klassen pรฅ drivlinjen er imidlertid ikke det eneste som skuffer i sjefens korridorer. Kundene vender seg ogsรฅ bort fra 4-sylindrede C63 AMG. Og det forstรฅr ikke sjefene egentlig. Les mer om det her .