Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må gå av vakt fordi kunder blir avvist fra den elektriske SUV-en Macan.
Porsche kutter nå nattskiftet sitt ved fabrikken i Leipzig. Det er rett og slett ikke nok ordre tilgjengelig. Og det betyr betydelige tap av arbeidsplasser.
Produksjonen av de elektriske Macan og Panamera er direkte berørt, skriver MDR Nachrichten .
Beslutningen om å avvikle nattskiftet på karosseriverkstedet trer i kraft etter sommerferien.
Dette vil først og fremst ramme ansatte med tidsbegrensede kontrakter, selv om ansatte som Porsche har rekruttert fra vikarbyråer vil miste jobben.
Stefan Reissig er tillitsvalgt for IG Metall, og han er ikke overraskende skuffet over avgjørelsen.
– Selvfølgelig hadde vi en følelse. Men skuffelsen er enorm, sier han til MDR Nachrichten.
– Vi forsto at noe var på gang. Man går ikke gjennom fabrikken med bind for øynene. Når det skjer, blir vi selvfølgelig veldig skuffet.
De berørte bilmodellene, Porsche Macan og Panamera, er midt i en periode med synkende salg.
Dette har lagt mye press på produksjonen i Leipzig. Fabrikken sliter allerede med å tilpasse seg den tynnere ordreboken.
Utfordringene for Porsche strekker seg helt inn i forsyningskjeden
Porsche-sjef Oliver Blume kommenterte de vanskelige tidene tidligere i mai. Han pekte på flere årsaker til problemene. Blant dem er at tempoet har avtatt i markedet for nye elbiler.
Blume nevnte også et kollapset marked i Kina og økende kostnader.
– I fjor var det en konstant kamp mot vinden. Nå har det tatt seg opp og blitt til en storm.
Krisen hos Porsche rammer også underleverandørene hardt. Fabrikken i Leipzig opprettholder et stort nettverk av selskaper som lever spesifikt på Porsches ordre.
Dirk Vogel, talsmann for underleverandørforeningen, forklarer at Porsche-modeller er svært komplekse. Delene deres kan ikke brukes til andre bilmerker.
– Hvis ikke Porsches fabrikk har kvelds- og nattskift, kan ikke leverandørene gjøre det heller.
– Det har ligget i kortene lenge, legger Vogel til, som påpeker at dette ikke er første gang tyskerne har kuttet ned på produksjonen.
Oppsagt sjef fikk 83000000 kroner
Porsche er også litt i storm internt. Ledelsen fikk skarp kritikk på merkets siste generalforsamling.
Her kom det frem at den oppsagte og nå tidligere finansdirektøren, Lutz Meschke, mottok 83 millioner kroner i et gyllent håndtrykk.
Dette er mye mer enn den uskrevne regelen i Tyskland som sier at maksgrensen for slike ordninger er to årslønn.
De (Porsche, red.) ignorerer reglene for god selskapsstyring, sier Marc Tüngler, direktør i DSW – en tysk aksjonærforening i Porsche.