Ifรธlge en ny rapport fra det tyske Kiel-instituttet har kinesiske BYD, som ogsรฅ er til stede i Danmark, mottatt milliarder av euro i stรธtte fra den kinesiske staten.
EU vil ha det undersรธkt. Men allerede nรฅ mener det tyske Kiel-instituttet รฅ vรฆre klar med svaret.
For ja, sier tyskerne, kinesiske bilmerker har mottatt tilsvarende milliarder av euro i statlige subsidier fra Kina.
Konkret mener Kiel-instituttet รฅ kunne bevise at BYD alene i 2022 mottok minst 2,1 milliarder euro, tilsvarende 16,5 milliarder danske kroner, i statlige subsidier fra Kina.
โ Subsidier som de som er gitt til BYD har gjort det mulig for kinesiske selskaper รฅ skalere opp raskt, dominere det kinesiske markedet og legge til rette for รธkende ekspansjon i EU-markedene, skriver Kiel-instituttet i sin rapport .
LES OGSร : รsterrike innfรธrer gal sjรฅfรธrlov etter dansk modell
Instituttet sier imidlertid samtidig at det har kommet med et svรฆrt konservativt anslag pรฅ hvor mye et merke som BYD har fรฅtt i statsstรธtte.
Rapporten kommer kort tid etter at EUs konkurransekommissรฆr Margrethe Vestager har truet Kina med sanksjoner pรฅ toppen av den antatte statsstรธtten til landets bilindustri.
โ EU har satt i gang en etterforskning av ulovlig statsstรธtte til kinesisk bilindustri. Hvis vi kommer til at Kina har gitt ulovlig statsstรธtte, sรฅ vil vi innfรธre restriksjoner, sier den tidligere lederen for Radikale Venstre i Danmark.
Presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, er ogsรฅ personlig overbevist om at kineserne tar penger fra statskassen og putter dem i lommene til landets bilprodusenter.
Tilbake i mars kunngjorde EU ogsรฅ at straffetollene som nรฅ vurderes รฅ bli pรฅlagt kinesiske biler kan ha tilbakevirkende kraft. Les mer om det her .