Bayerns statsminister Markus Sรถder har snudd pรฅ en tallerken og er nรฅ imot et forbud mot bensin- og dieselbiler i 2035. Det samme er det store flertallet av befolkningen.
Bare 24 prosent av bilistene vil ha forbudet mot nye bensin- og dieselbiler, som EU vedtok i fjor, implementert i 2035.
Det viser en ny meningsmรฅling som den tyske avisen Bild har utfรธrt.
I mellomtiden sier 61 prosent av bilistene at de er direkte imot forbudet. Resten har ikke klart รฅ ta stilling til spรธrsmรฅlet.
Mรฅlingen kommer pรฅ et tidspunkt hvor elbiler generelt har truffet et lavpunkt. Interessen for biltypen har falt drastisk, spesielt etter at den tyske regjeringen trakk tilbake statsstรธtten til nye elbiler i desember i fjor.
LES OGSร : Jysk bilforhandler ble kastet i fengsel – eiendom solgt for millioner
Allerede mรฅneden etter โ altsรฅ tilbake i januar โ falt antallet nyregistreringer med 55 prosent. Og det er kun for elbiler.
Ogsรฅ Bayerns statsminister Markus Sรถder, som ellers ville ha forbudt forbrenningsmotoren i 2020 og talte for 2035 som frist, har nรฅ endret standpunkt.
โ Forbudet mot forbrenningsmotoren i 2025 er feil. Derfor mรฅ den trekkes tilbake.
โ Hele verden liker bilene vรฅre og รฅ kjรธre dem. Det er kun EU som trรฅkker pรฅ bremsen. Det er derfor direkte absurd รฅ legge ned en fungerende teknologi og overlate den til andre i fremtiden, sier Markus Sรถder til Bild.
Markus Sรถder er ikke den eneste som vil at forbudet mot nye biler med forbrenningsmotor rulles helt tilbake.
Den stรธrste og eldste gruppen av partier i Europaparlamentet, European People's Party Group (EPP), gรฅr rett til valg pรฅ at vedtaket skal omgjรธres. Les mer om det her.
Det ser imidlertid helt annerledes ut i Norge. 9 av 10 nye biler gรฅr utelukkende pรฅ strรธm. Og selv om det fortsatt er flest dieselbiler i landet, vil regjeringen fortsatt forby nye diesel- og bensinbiler allerede 1. januar 2025. Les mer om det her .