VW Golf GTI er klar for åttende generasjon, og vi har tatt en tur til Tyskland for å teste om den fortsatt er like morsom som den alltid har vært.
Tilbake i 1974 sto den første Golf GTI og strålte på den internasjonale bilmessen i Frankfurt. Det var en dundrende suksess fra starten av. Opprinnelig var planen å bygge 5000 biler. Men da første generasjon Golf GTI gikk av med pensjon, var nesten en halv million eksemplarer solgt. Nå er åttende generasjon klar, og grunnprinsippene er de samme, skriver Bil Magasinet . Men i løpet av de 45 årene har bilen hatt voksesmerter. De to generasjonene står side om side her ved presentasjonen i den tyske VW-byen Wolfsburg, og den slående forskjellen er størrelsen. Den nye GTI er nesten 60 cm lengre enn den gamle. Samme motor – forbikjørt av konkurrenter! Kjenner du motoren fra forrige VW Golf GTI vil du ikke oppleve den store revolusjonen – den bygger på samme motor. Den har samme boring og slaglengde, men drivstoffinnsprøytningsdysene er skiftet og drivstofftrykket har økt. I tillegg har den fått partikkelfilter for å kunne møte dagens miljøkrav. I standardtrim yter den 245 hk, som er det samme som forrige Performance-variant av GTI. Sammenlignet med konkurrentene ligger imidlertid Golf GTI i bunn. Renault Megane RS yter 280 hk, Ford Focus ST yter 280 hk, mens Hyundai i30N Performance er klar med 275 hk. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre Betyr det manuell girkasse? Ja, er det korte svaret! Og det er en deilig en. Med presis og kort vandring er girkassen enkel å betjene. Du kan imidlertid gå glipp av at bilen automatisk gir mellomgass på nedgiringene, så du vil se ut og høres ut som en ekte rallyproff. Denne funksjonen er tilgjengelig i alle de tre nevnte konkurrentene. Det er imidlertid svært få GTI-kunder som velger manuell girkasse. 95 prosent av alle kunder i Danmark velger en 7-trinns DSG-girkasse i stedet. Vi tar nå håndboken uansett. Er det en underholdende fetter? Igjen – det korte svaret er ja, selvfølgelig er det det. Spesielt hvis du sammenligner med en vanlig Golf. Men sammenlignet med konkurrentene føles det som om VW hviler på tidligere suksess og ikke helt har lagt nok innsats i å gjøre GTI enda morsommere. Det er for jævla forutsigbart og utrolig disiplinert, og du kan gå glipp av noe helvetes villskap.