10. november, 2024

Første test: Den nye Golf GTI mangler noe galskap!

VW Golf GTI er klar for åttende generasjon, og vi har tatt en tur til Tyskland for å teste om den fortsatt er like morsom som den alltid har vært.

Tilbake i 1974 sto den første Golf GTI og strålte på den internasjonale bilmessen i Frankfurt. Det var en dundrende suksess fra starten av. Opprinnelig var planen å bygge 5000 biler. Men da første generasjon Golf GTI gikk av med pensjon, var nesten en halv million eksemplarer solgt. Nå er åttende generasjon klar, og grunnprinsippene er de samme, skriver Bil Magasinet . Men i løpet av de 45 årene har bilen hatt voksesmerter. De to generasjonene står side om side her ved presentasjonen i den tyske VW-byen Wolfsburg, og den slående forskjellen er størrelsen. Den nye GTI er nesten 60 cm lengre enn den gamle. Samme motor – forbikjørt av konkurrenter! Kjenner du motoren fra forrige VW Golf GTI vil du ikke oppleve den store revolusjonen – den bygger på samme motor. Den har samme boring og slaglengde, men drivstoffinnsprøytningsdysene er skiftet og drivstofftrykket har økt. I tillegg har den fått partikkelfilter for å kunne møte dagens miljøkrav. I standardtrim yter den 245 hk, som er det samme som forrige Performance-variant av GTI. Sammenlignet med konkurrentene ligger imidlertid Golf GTI i bunn. Renault Megane RS yter 280 hk, Ford Focus ST yter 280 hk, mens Hyundai i30N Performance er klar med 275 hk. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre Betyr det manuell girkasse? Ja, er det korte svaret! Og det er en deilig en. Med presis og kort vandring er girkassen enkel å betjene. Du kan imidlertid gå glipp av at bilen automatisk gir mellomgass på nedgiringene, så du vil se ut og høres ut som en ekte rallyproff. Denne funksjonen er tilgjengelig i alle de tre nevnte konkurrentene. Det er imidlertid svært få GTI-kunder som velger manuell girkasse. 95 prosent av alle kunder i Danmark velger en 7-trinns DSG-girkasse i stedet. Vi tar nå håndboken uansett. Er det en underholdende fetter? Igjen – det korte svaret er ja, selvfølgelig er det det. Spesielt hvis du sammenligner med en vanlig Golf. Men sammenlignet med konkurrentene føles det som om VW hviler på tidligere suksess og ikke helt har lagt nok innsats i å gjøre GTI enda morsommere. Det er for jævla forutsigbart og utrolig disiplinert, og du kan gå glipp av noe helvetes villskap.

Latest

Don't miss

Disse Mercedes-eierne er de eneste som får et spesielt merke

En Mercedes med høy kjørelengde er ikke uvanlig. Men...

Skaff deg en billig bilforsikring og spar tusenvis av kroner

Leter du etter en billig bilforsikring som også dekker...

Tesla Model S Plaid er verdens raskeste politibil

Verdens raskeste politibil cruiser rundt Los Angeles. Bilen –...

Politibetjent sparket for å ha kjørt 196 km/t politibil

En svensk politimann er både dømt og oppsagt fra...

Media: Formel 1-laget vil ha noen andre enn Kevin Magnussen

Ifølge Formel 1-mediet GPBlog er Sauber, som blir Audis...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Ford taper 262.000 kroner på hver eneste elbil

Ford har nettopp lagt frem kvartalsregnskap med fryktelig store tap. Faktisk taper amerikanerne 262.000 kroner på hver eneste elbil. Fords kvartalsregnskap avslører en ubehagelig...

C63 går ned 70 000 DKK fordi ingen vil ha den 4-sylindrede AMG

Ingen kjøper C63 AMG med 4 sylindre. Så nå senker Mercedes leasingprisen med 70.000 kroner. I hvert fall i USA. Den nye Mercedes-AMG C63...

Født i Affalterbach er AMGs første elektriske SUV

For første gang noensinne bygger AMG en elektrisk SUV fra bunnen av. Navnet er for tiden veldig mye internt Født i Affalterbach Mercedes' ytelsesavdeling...

Donald Trumps nye bil «The Beast» koster 110 millioner danske kroner.

Når Donald Trump igjen kan kalle seg president i USA i januar 2025, må han kjøres rundt i 'firmabilen' 'The Beast', som har kostet...

Brabus Big Boy er en bobil med 12,8-liters dieselmotor

Den største Brabussen til dags dato er ikke så mye en personbil som en bobil. Men det gjør ikke spesifikasjonene mindre skremmende. Si hei...

Mazda nekter å gi opp – utvikler splitter ny bensinmotor

Flere av de japanske bilmerkene er skeptiske til å la elbilen ta over hele modellutvalget. Mazda utvikler nå en fullstendig bensinmotor. I en tid...

Ny Skoda til 65.000 DKK selges utenfor Danmark

Skoda Kylaq er merkets minste SUV. Til en pris på 65.000 DKK går det imidlertid hele veien rundt i Danmark for å havne i...

Berøringsskjermer gjør sjåfører farligere, viser forskning

Med introduksjonen av berøringsskjermer i bilkabinene har det blitt mer å operere bak rattet. Noe som gjør bilister mer trafikkfarlige, viser ny etterforskning. Berøringsskjermer...

To Bugatti Chirons knuste i verdens dyreste bilulykke

To Bugatti Chirons ble knust i det som trolig er verdens dyreste bilulykke under en kortur i Markko. Bilene koster minst 32 millioner kroner...

Volvos kinesiske eier mangler 17 milliarder danske kroner

Den nest største aksjonæren i Volvo-konsernet, kinesiske Geely Holding, forsøker nå å skaffe kapital ved å ta et lån på 17 milliarder danske kroner...

Salget av kinesiske elbiler faller for 3. måned på rad

Salget av kinesiske elbiler i Europa har nå falt for 3. måned på rad. Straffen, som rammer alle elbiler bygget i Kina, gjør situasjonen...

Audi har jukset – tilbakekaller 700 000 biler

Audi tilbakekaller nå 700.000 biler fordi transportmyndighetene i Tyskland, KBA, mener at merket jukser med kalibreringen av EGR-ventilen. Audi tilbakekaller over 700.000 biler i...