Et nytt batteri til en hybriddrevet Volvo har vært en ekstremt dyr fornøyelse for eieren. Når det kom til stykket kom regningen på nesten en halv million kroner.
Batteriet i en Volvo V60 hybridmodell har vist seg å være en kostbar affære for en bileier.
Ifølge det kroatiske verkstedet EV Clinic, som spesialiserer seg på elektriske motorer og batteripakker, koster et nytt batteri til en Volvo V60 plug-in hybrid 343.000 danske kroner.
EV Clinic, som tidligere skapte overskrifter for å finne feilen i en Tesla med over 2,1 millioner kilometer på kilometertelleren, mottok nylig en V60 plug-in hybrid med 520.000 kilometer på verkstedet.
Bilen, en av Volvos første plug-in hybrider, hadde fortsatt sitt originale batteri, noe som overrasket mekanikerne. Kroaterne tror at slike batteripakker vanligvis gir opp etter bare 200 000 kilometer.
En undersøkelse av Volvoen avdekket også at batteriet burde vært skiftet for lenge siden. Batteriets celler var så slitte at de ikke lenger var isolert fra bilens karosseri.
– Under gjennomgangen av bilen kunne vi se at både karosseri og dorhåndtak hadde vært elektrisk ledende i perioder, skriver EV Clinic.
Slitasjen forårsaket av overoppheting i battericellene skadet isolasjonen og forårsaket kortslutninger. Det gjorde at det flere ganger var strøm i bilen, der den absolutt ikke skulle være.
For å få hybridbilen til å fungere igjen, er det nødvendig å bytte hele batteriet.
– Å kjøpe et nytt hybridbatteri eller en helt ny Tesla Long Range? Et dilemma, skriver EV Clinic.
EV Clinic har tidligere kritisert plug-in hybridene. Kroatene mener at de små batteriene blir utsatt for større belastning enn de er designet for. Det tilfører bare én ting – slitasje Elbiler med større batterier har ikke det samme problemet.
I stedet for nytt batteri, ser EV Clinic nå etter et brukt batteri til kunden. Hvorvidt det da kan skaffes og i så fall hva det koster, sier ikke historien noe om.
– Med denne hybriden slår Volvo to rekorder: kjørelengden og kostnaden for batterisystemet», skriver EV Clinic.