15. januar, 2025

Abarth gir opp å bygge biler på grunn av skatter

Abarth har bygget merkets siste bil med forbrenningsmotor. Økende skatter har skylden.

Abarth, som har modifisert Fiat-biler med forbrenningsmotorer i flere tiår, har bestemt seg for å legge den til ro.

Boosted fortalte det allerede i februar. Men nå er det litt flere nyheter i saken.

I fremtiden, hvis det overlever, vil merket ikke lenger bygge biler med kraftige bensinmotorer.

Avgjørelsen er tatt av Abarth-ledelsen på grunn av økende avgifter på biler med forbrenningsmotorer i Europa, som gjør det mindre attraktivt for kunder å eie disse korvettene som nye.

Gaetano Thorel, som leder Fiat og Abarth i Europa, utdypet avgjørelsen i et intervju med Autocar .

LES OGSÅ: Toyotas regel er dårlig nytt for Kevin Magnussens rival

Han fremhever at i Italia eiere av en bil som slipper ut 180 g CO₂ pr kilometer, årlige avgifter på mellom 7.500 og 15.000 danske kroner.

Til sammenligning er det ingen tilsvarende avgifter for elbiler, som ifølge Thorel også tilbyr tilsvarende ytelse uten vesentlige kompromisser.

På denne bakgrunn har Abarth konkludert med at fremtiden til merket ligger i elbiler. Alle fremtidige modeller fra Abarth vil derfor være helelektriske. Selv om Fiat planlegger en hybridversjon av sin nyeste 500-modell i 2026, vil ikke Abarth utvikle en høyytelsesversjon av den.

Thorel forklarer at hybrider anses som teknologisk utilstrekkelige i forhold til Abarths ambisjoner. Den lille forbrenningsmotoren som hybridmodellen skal utstyres med vil ikke kunne yte nok til å bære merkets sporty image.

Det er heller ingen planer om å utvikle en helt ny dedikert Abarth-modell. I stedet vil merket fortsette å bygge videre på eksisterende Fiat-modeller, slik de har gjort historisk.

Etter lanseringen av elektriske versjoner av Fiat 500e og 600e, er neste steg trolig en elektrisk modell basert på en større Panda-variant, som forventes å bli introdusert i 2027.

Samtidig har Stellantis' direktør, Carlos Tavares, gjort det klart at flere av konsernets mindre suksessrike bilmerker har begrenset tid til å bevise sin verdi.

Selv om han ikke nevnte Abarth spesifikt, har han indikert at store beslutninger vil bli tatt på disse merkene i løpet av de neste årene.

I mellomtiden er merker som Maserati og Lancia garantert økonomisk støtte frem til 2026, noe som betyr at drastiske endringer neppe vil skje før tidligst i 2027.

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

For totalforbud – USA svartelister kinesisk bilselskap

USA planlegger å fullstendig utestenge biler fra Kina senest...

Bilisten fikk kjøreforbud på grunn av dette synet

Det er ikke bare i Danmark politiet har det...

Nye tall: Hver tredje sjåfør bruker ikke blinklyset i det hele tatt

En ny undersøkelse viser at én av tre sjåfører...

Volkswagen vil bygge elbiler folk selv kan reparere

Det gjenopplivede bilmerket Scout, som Volkswagen eier, skal bygge...

4 av 10 er redde for rekkevidden til elbiler

En ny undersøkelse avslører at 4 av 10 bilister...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i farens fotspor og inn i motorjournalistikken. Likevel kaller hun ham en idiot. Den berømte tidligere...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli...

Få 1,2 millioner kroner – gateløp blir lovlig i 2025

Det lovlige gateløpet i Horsens er nærmere enn noen gang før. Kommunen har satt av 1,2 millioner kroner til etablering. Området bak emballasjeselskapet Amcor...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....

Statsråd avviser – vil ikke gjøre elbiler dyrere

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) vil ikke legge høyere avgifter på elbiler, selv om en miljøøkonomisk vismann mener det er på høy tid. De siste...

Spar opptil 20 % på Billetter til Bilshow 2025 – Kjøp Early Bird-billetter nå!

Er du klar for årets ultimate bilopplevelse? Danmarks største bilmesse, Auto Show Denmark , kommer tilbake 6.-7 september 2025 i Odense kongressenter . Og...