Alfa Romeo er klar til å holde liv i forbrenningsmotoren hvis det er det kundene ønsker. Merket hadde ellers lovet å kun bygge elbiler.
I august 2021 kunngjorde Stellantis, som eier Alfa Romeo, at merket kun ville selge elbiler i Europa, Nord-Amerika og Kina innen 2027.
Nå, i oktober 2024, er det mye som tyder på at den planen ikke blir noe av. Under bilutstillingen i Paris mer enn antydet avtroppende Alfa Romeo-sjef Jean-Philippe Imparato at bensin- og dieselmotorer kan forbli en del av merkets fremtid lenger enn opprinnelig planlagt.
Imparato forklarte til Auto Express at påtroppende Alfa Romeo-direktør Santo Ficili "har fleksibiliteten" til å implementere en mer fleksibel tilnærming til drivlinjer i de neste utgavene av Stelvio og Giulia.
Hvis de elektriske versjonene av disse modellene ikke oppnår tilstrekkelig etterspørsel, kan de være utstyrt med forbrenningsmotorer. Noe som kan gjøres på grunn av STLA Large-plattformen, som allerede brukes til den nye Dodge Charger.
De nye Stelvio og Giulia vil flytte fra den tidligere Giorgio-plattformen, som har vært grunnlaget for disse to Alfa-modellene samt tre Maserati-modeller: Grecale, GranTurismo og GranCabrio.
LES OGSÅ: Produksjonen av Italias mest populære bil går helt i stå
Plattformen, som også har blitt brukt til Jeep Grand Cherokee, skal erstattes av STLA Large. Selv om denne plattformen er designet med en «BEV-native» arkitektur, det vil si noe som setter elbiler i forkant, har teknologien også kapasitet til å romme bensinmotorer.
I tillegg til Alfa Romeo og Dodge, vil Chrysler og Maserati også introdusere nye biler basert på denne plattformen.
Den bensindrevne Dodge Charger vil ha en 3,0-liters, to-turboladet inline-seks-motor med henholdsvis 420 og 550 hestekrefter mellom forhjulene.
Selv om bilen har firehjulsdrift, kan den i et spesielt orkeprogram sende all kraft til bakhjulene. Produksjonen av denne versjonen forventes å starte i første kvartal 2025.
Neste generasjon Stelvio forventes å lanseres neste år, og nye Giulia er planlagt til 2026. En større SUV er også bekreftet for 2027 som en flaggskipmodell primært rettet mot det nordamerikanske markedet.
Denne modellen vil også være basert på STLA Large-plattformen, som muliggjør bruk av forbrenningsmotorer.
Hvis Alfa Romeo vedlikeholder bensinmotorer, vil merket være det siste i en lang rekke av bilprodusenter som nylig har vært på rad for å slippe taket på kun å bygge elbiler.
Samtidig er det press på EU for å utsette forbudet mot salg av nye bensinbiler fra 2035. BMW mener blant annet at forbudet kommer «altfor tidlig» og at det bare vil gjøre Europa enda mer avhengig av Kina.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!