Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler.

Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz kan bli tvunget til å stanse all produksjon i løpet av sommeren.

Dette skyldes en eskalerende magnetkrise, som spesielt rammer elbiler. Ifølge bransjeeksperter er presset nå så stort at fabrikknedstengninger allerede i juli ikke kan utelukkes.

Bakgrunnen er Kinas beslutning om å begrense eksporten av sjeldne jordmetaller.

Dette har gjort det nesten umulig for produsenter å få tilgang til magnetene som brukes i elektriske motorer og en rekke andre bildeler.

Frank Eckard, direktør i et tysk magnetfirma, beskriver situasjonen som kaotisk:
– Hele bilindustrien er i panikk. De er villige til å betale enhver pris.

Kinesiske eksportkontroller skaper flaskehalser over hele Europa

Kina står for majoriteten av verdens produksjon av metallene som brukes til magneter i elbiler.

I henhold til de nye eksportforskriftene må europeiske produsenter søke om eksporttillatelser. Men tillatelsene blir ofte forsinket.

Ifølge den europeiske leverandørforeningen CLEPA har noen selskaper allerede begynt å stenge ned. Det er rapportert om flere forsyningsforstyrrelser.

CLEPAs generalsekretær Benjamin Krieger sier at han ikke er i tvil om at krisen vil påvirke alle på et tidspunkt.

– Før eller siden vil det påvirke alle.

Flere produsenter prøver å finne alternativer til kinesiske magneter. Men kvaliteten og kapasiteten er ikke tilstrekkelig, og mange steder finnes det ingen alternativer i det hele tatt.

Elbiler hardest rammet av magnetmangel

En gjennomsnittlig elbil bruker omtrent et halvt kilo sjeldne jordmetaller.

Til sammenligning bruker en tradisjonell bensinbil bare halvparten så mye. Dette gjør bilmerker som Tesla, Stellantis-gruppen og Geely-eide Volvo ekstra sårbare.

Magneter finnes ikke bare i motoren. De finnes også i bakspeil, høyttalere og mange andre elektroniske komponenter.

Mangelen kan derfor påvirke både produksjon og vedlikehold av biler over hele Europa.

Produksjonsstans kan påvirke hele bilindustrien

Det er ikke bare elbiler som er i faresonen for å bli rammet.

Hybridbiler og nyere bensinbiler bruker også magneter i viktige deler.

Hvis krisen vedvarer, kan den utvikle seg til en ny versjon av halvlederkrisen, der bilfabrikker sto stille i flere måneder.

Situasjonen minner allerede om perioden under koronapandemien, da mangelen på elektroniske komponenter forårsaket store forsinkelser.

Analytikere mener at effektene av magnetkrisen kan vare i flere år dersom man ikke finner nye leverandører utenfor Kina.

Produksjonen flyttes – men for sakte

Flere land prøver nå å bygge opp sin egen produksjon av sjeldne jordmetaller.

EU har lansert initiativer for å gjøre Europa mindre avhengig av Kina.

Men prosjektene vil ikke bli ferdigstilt på flere år.

I mellomtiden frykter produsentene at de må stenge fabrikker midlertidig for å unngå å bygge biler uten viktige komponenter.

Flere europeiske regjeringer følger utviklingen nøye.

Ifølge Reuters risikerer noen tyske bilfabrikker å bli stengt ned allerede i juli hvis situasjonen ikke endrer seg raskt.

Tidligere mangel på mikrobrikker rammet også elbiler hardt

Magnetkrisen er bare det siste eksemplet på hvordan bilindustrien blir sårbar når globale forsyningskjeder påvirkes.

Under mangelen på halvledere i 2021 og 2022 – den såkalte mikrochipkrisen – sto fabrikkene stille i flere måneder.

Mange produsenter som BMW og Audi måtte kutte ned på produksjonen av elbiler og sende ansatte hjem.

Og produksjonen som holdt fabrikkene i gang, produserte tross alt dårligere biler. Bilmerkene dro rett og slett utstyr ut av bilene for å spare penger på de svært verdifulle mikrobrikkene.

Den nåværende krisen forverres av det faktum at mange, både i og utenfor bilindustrien, mener at avtalene om tilgang til sjeldne jordarter som noen bilmerker har fått, ikke er verdt papiret de er skrevet på. Les mer om det her .

Det er ennå ikke annonsert hvilke bilmerker og -modeller som først vil bli rammet av magnetmangelen, men elbiler og hybrider er mest utsatt.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Alpine: Forbrenningsmotoren har aldri vært fienden

Sjefen for hydrogenavdelingen hos Alpine, Pierre-Jean Tardy, uttaler at...

For få tar bussen – Norge gjør kjøring dyrere

Oslo-sjåfører kan glede seg til høyere bompenger. Bystyremedlem Sirin...

19-åring kjørte fort i 144 km/t – Skoen min satt fast

Politiet i Finland stoppet en Ford Fiesta i 144...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk...

Dansk bilselskap går konkurs til tross for et overskudd på 10 millioner

Det danske leasingselskapet Justdrive Aps har begjært seg konkurs....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige planen om å kun bygge elbiler innen 2028 har nå blitt droppet av designdirektøren. Fremtiden...

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...

«Glemte» sikkerhetsbeltet: Passasjer knuser Tesla-frontruten – med pannen

En mann prøvde å gjenskape et viralt Porsche 911 Turbo S-klipp i en Tesla Model X Plaid, og endte opp med knust frontrute og...