Sjefen for hydrogenavdelingen hos Alpine, Pierre-Jean Tardy, uttaler at fossilt brensel – ikke selve motoren – er problemet. Løsningen kan være hydrogen.
Alpine går mot strømmen i kappløpet mot full elektrifisering. Den franske bilprodusentens leder for hydrogenutvikling, Pierre-Jean Tardy, har et umiskjennelig budskap.
Han tror ikke at forbrenningsmotoren i seg selv er fienden. Derfor jobber Alpine målrettet med en hydrogendrevet racerbil kalt Alpenglow Hy6.
Den virkelige fienden er fossilt brensel. I hvert fall hvis du spør Pierre-Jean Tardy.
Det er de skadelige utslippene fra forbrenning av bensin og diesel som er problemet.
Pierre-Jean Tardy understreker poenget i et intervju med Autoblog.nl , hvor han direkte sier at forbrenningsmotoren ikke er fienden.
Han forklarer at forbrenningsmotorer lett kan kjøre på nitrogenfrie drivstoff. Hydrogen er et åpenbart eksempel på en slik energikilde.
Tardy og teamet hans har et ambisiøst mål. De jobber med å gjøre Alpine Alpenglow Hy6 klar for det berømte 24-timersløpet i Le Mans i 2028.
Flere bilmerker vurderer forbrenningsmotoren på nytt
Bilen er utstyrt med en 3,5-liters V6-motor med to turboladere. Motoren er konstruert for å kjøre på hydrogen og produserer 730 hestekrefter og et dreiemoment på omtrent 770 Nm.
Tardy erkjenner imidlertid at det ikke finnes én løsning for fremtidens biler. Han spår at det vil kreve en blanding av ulike teknologier og energikilder.
Flere bilprodusenter har begynt å revurdere strategien sin. De ser nå igjen muligheter i forbrenningsmotoren.
Fiat har nylig gjeninnført en bensinmotor i den ellers elektriske Fiat 500. Dette gjøres for å gjøre modellen mer attraktiv for en bredere kundegruppe.
Volkswagen utvikler en ny plattform for elbiler. Den plattformen vil også kunne håndtere forbrenningsmotorer hvis etterspørselen er der.
Fremtiden for hydrogenteknologi i biler
Mini har også annonsert at de ikke vil gi opp bensinmotoren. Samtidig jobber Mazda med å utvikle det de kaller «den ideelle forbrenningsmotoren».
Andre merker som BMW med sin Neue Klasse-plattform og Stellantis med STLA-arkitekturen beskytter seg også mot et ensporet – og kanskje blindt – fokus på kun elbiler.
De lager plattformer som kan håndtere ulike drivlinjer i henhold til markedets etterspørsel.
Alpine er ikke alene om å se potensialet for hydrogen i forbrenningsmotorer. Toyota, Ford og underleverandøren Yamaha eksperimenterer også med teknologien.
Utfordringen med hydrogen og andre syntetiske drivstoffer er imidlertid fortsatt produksjonen. Prosessen krever store mengder energi, noe som øker prisen. Det samme gjelder syntetisk diesel og bensin.
Men ifølge den danske regissøren Gorm Ellegaard er det ikke umulig at teknologiene er konkurransedyktige. Han sier dette i et intervju med Boosted. Les mer om det her .
Men hvis forbrukerne nøler med å bytte til elbiler, kan et utslippsfritt drivstoff for den kjente forbrenningsmotoren være et viktig alternativ. Alpine satser imidlertid ikke bare på én hest.
Merket avduket nylig sin første elbil, den kompakte A290, som er basert på teknologi fra Renault 5. Faktisk er de to bilene identiske. Nissan baserer også den kommende Micra på den samme teknologien.