Alpine: Forbrenningsmotoren har aldri vært fienden

Sjefen for hydrogenavdelingen hos Alpine, Pierre-Jean Tardy, uttaler at fossilt brensel – ikke selve motoren – er problemet. Løsningen kan være hydrogen.

Alpine går mot strømmen i kappløpet mot full elektrifisering. Den franske bilprodusentens leder for hydrogenutvikling, Pierre-Jean Tardy, har et umiskjennelig budskap.

Han tror ikke at forbrenningsmotoren i seg selv er fienden. Derfor jobber Alpine målrettet med en hydrogendrevet racerbil kalt Alpenglow Hy6.

Den virkelige fienden er fossilt brensel. I hvert fall hvis du spør Pierre-Jean Tardy.

Det er de skadelige utslippene fra forbrenning av bensin og diesel som er problemet.

Pierre-Jean Tardy understreker poenget i et intervju med Autoblog.nl , hvor han direkte sier at forbrenningsmotoren ikke er fienden.

Han forklarer at forbrenningsmotorer lett kan kjøre på nitrogenfrie drivstoff. Hydrogen er et åpenbart eksempel på en slik energikilde.

Tardy og teamet hans har et ambisiøst mål. De jobber med å gjøre Alpine Alpenglow Hy6 klar for det berømte 24-timersløpet i Le Mans i 2028.

Flere bilmerker vurderer forbrenningsmotoren på nytt

Bilen er utstyrt med en 3,5-liters V6-motor med to turboladere. Motoren er konstruert for å kjøre på hydrogen og produserer 730 hestekrefter og et dreiemoment på omtrent 770 Nm.

Tardy erkjenner imidlertid at det ikke finnes én løsning for fremtidens biler. Han spår at det vil kreve en blanding av ulike teknologier og energikilder.

Flere bilprodusenter har begynt å revurdere strategien sin. De ser nå igjen muligheter i forbrenningsmotoren.

Fiat har nylig gjeninnført en bensinmotor i den ellers elektriske Fiat 500. Dette gjøres for å gjøre modellen mer attraktiv for en bredere kundegruppe.

Volkswagen utvikler en ny plattform for elbiler. Den plattformen vil også kunne håndtere forbrenningsmotorer hvis etterspørselen er der.

Fremtiden for hydrogenteknologi i biler

Mini har også annonsert at de ikke vil gi opp bensinmotoren. Samtidig jobber Mazda med å utvikle det de kaller «den ideelle forbrenningsmotoren».

Andre merker som BMW med sin Neue Klasse-plattform og Stellantis med STLA-arkitekturen beskytter seg også mot et ensporet – og kanskje blindt – fokus på kun elbiler.

De lager plattformer som kan håndtere ulike drivlinjer i henhold til markedets etterspørsel.

Alpine er ikke alene om å se potensialet for hydrogen i forbrenningsmotorer. Toyota, Ford og underleverandøren Yamaha eksperimenterer også med teknologien.

Utfordringen med hydrogen og andre syntetiske drivstoffer er imidlertid fortsatt produksjonen. Prosessen krever store mengder energi, noe som øker prisen. Det samme gjelder syntetisk diesel og bensin.

Men ifølge den danske regissøren Gorm Ellegaard er det ikke umulig at teknologiene er konkurransedyktige. Han sier dette i et intervju med Boosted. Les mer om det her .

Men hvis forbrukerne nøler med å bytte til elbiler, kan et utslippsfritt drivstoff for den kjente forbrenningsmotoren være et viktig alternativ. Alpine satser imidlertid ikke bare på én hest.

Merket avduket nylig sin første elbil, den kompakte A290, som er basert på teknologi fra Renault 5. Faktisk er de to bilene identiske. Nissan baserer også den kommende Micra på den samme teknologien.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

97 prosent sier nei takk – bilmerke dropper manuell girkasse

Mini har offisielt skrotet den manuelle girkassen – og...

19-åring kjørte fort i 144 km/t – Skoen min satt fast

Politiet i Finland stoppet en Ford Fiesta i 144...

Bilgigant nær konkurs – Kina kan overta fabrikken

Den svenske batteriprodusenten Northvolts store satsing i Tyskland er...

Lasteskip med 800 elbiler brenner fortsatt etter 9 dager

Det brennende lasteskipet Morning Midas driver målløst i Stillehavet...

Folk brenner elbiler i protest mot Trump

Førerløse drosjer fra Waymo har blitt brent ned under...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...

«Glemte» sikkerhetsbeltet: Passasjer knuser Tesla-frontruten – med pannen

En mann prøvde å gjenskape et viralt Porsche 911 Turbo S-klipp i en Tesla Model X Plaid, og endte opp med knust frontrute og...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med sin 1:6:90-regel argumenterer han for at hybrider er en «bedre» måte å redusere CO2-utslipp på....

Testen gikk feil – splitter ny elbil nektet å starte

Youtuber Bjørn Nylands tur i en Citroën ë-C3 ble til et mareritt. Opplevelsen ble preget av programvarefeil, en låst ladeport og en bil som...