30. april, 2025

Angrer Ferrari etter 13 år? Manuell girkasse gjør comeback

Etter 13 år uten manuell girkasse i modellutvalget, vurderer Ferrari å gi teknologien et comeback. Kundene spør etter det, sier utviklingssjefen.

Utviklingssjef ved Maranello-fabrikken Gianmaria Fulgenzi peker på Icona-serien etter kundepress og rykter om Lewis Hamiltons ønske om en gjenfødt Ferrari F40

Ferrari vurderer å gi den manuelle girkassen et comeback. Dette skjer etter 13 års pause for det ikoniske bilmerket. Det er produktutviklingssjef Gianmaria Fulgenzi som åpner opp om muligheten i et nytt intervju.

Det er spesielt Ferraris mest dedikerte kunder som spør etter den manuelle girkassen igjen. De vil ha tilbake den mer involverende kjøreopplevelsen.

En mulig retur til manuell girkasse vil sannsynligvis være i en begrenset serie. Fulgenzi peker på den eksklusive Icona-serien. Biler i den serien produseres kun i svært begrenset antall. For eksempel er det bare 499 eksempler på den åpne Ferrari SP2.

Hvis Ferrari ombestemmer seg, vil det bety at manuell girkasse fortsatt er forbeholdt de få utvalgte som har råd til det merket kan tilby i den spesielle Tailor Made-avdelingen.

Tidligere Icona-modeller som Monza SP1, SP2 og Daytona SP3 hadde alle automatgir. En manuell følger vil alt annet likt være en helt annen måte å kjøre på.

Lewis Hamilton drømmer om en gjenopplivet Ferrari F40

Den siste Ferrari med tre pedaler og manuell girkasse var California-modellen. Produksjonen av denne modellen stoppet tilbake i 2012.

Siden den gang har hele Ferraris modellutvalg gått over til girkasser med dobbel clutch. Dette har gitt raskere girskift, men fjernet et element av forbindelse mellom eier og bil.

Presset kommer ikke bare fra kundene. Ryktene sier at syv ganger Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton vil at hans nye arbeidsgiver skal bygge en etterfølger til F40-modellen. Og det med manuell girkasse.

Bilen kan hete F44. Det ville i så fall vært en hyllest til Hamiltons startnummer i Formel 1.

Ferrari, V12-motoren og fremtiden

Det er imidlertid tekniske utfordringer knyttet til et comeback til trepedalteknikken. Spesielt for Ferraris kraftige V12-motorer. Gianmaria Fulgenzi påpeker det høye øyeblikket.

En V12-motor med over 700 Nm krever en meget robust clutch. Dette kan gjøre clutchpedalen vanskelig å betjene for sjåføren. Ferrari må kanskje begrense motormomentet i en manuell modell for at bilen skal leve med.

En manuell Ferrari i Icona-serien vil sannsynligvis være ekstremt dyr. Den siste Icona-modellen, Daytona SP3, kostet rundt 24 millioner danske kroner. Og likevel ble den utsolgt umiddelbart.

En ny modell med en unik, nyutviklet manuell girkasse kan bli enda dyrere. Det vil plassere bilen i en prisklasse reservert for svært få samlere.

Betraktningene rundt manuell girkasse kommer på et tidspunkt hvor Ferrari har stor suksess. Merket satte salgsrekord i fjor. Fabrikken i Maranello har nok bestillinger til å holde produksjonen i gang til 2026.

Samtidig lanserer Ferrari sin første elbil i år. Det er et historisk skritt for det italienske luksusmerket. Elbilen må tiltrekke seg nye kundegrupper.

Hos Boosted.dk følger vi nøye med på utviklingen hos Ferrari og andre spennende bilmerker. Du kan lese mer om Ferraris historie, fremtid og helt vanvittige inntjening her .

https://www.youtube.com/shorts/PMODAEiGPH0

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på...

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet...

EU vil skjerpe reglene for bilkontroll – her er kravene

Det burde være vanskeligere for en bil å bestå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Porsche advarer – stopper salget av elbiler

Porsche blør nå så mye i det kinesiske markedet. At merket nå seriøst vurderer om de skal trekke seg ut av verdens største bilmarked....

Volkswagen skal nå bygge elbiler med bensinmotorer

Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette...

Kan ikke stoppes – Nissan ender opp med å bli ulovlig i Russland

Den store SUV-en Oting Paladin lanseres snart i Russland. Bilen er egentlig en Nissan Patrol, som ikke er tillatt i landet i det hele...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en del av Dubai-politiets flåte. Bilen har 610 hestekrefter og akselererer til 100 km/t på bare...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte sjefen ser ingen annen mulighet enn en spareplan på 12 milliarder kroner. Oppsigelser vil bli...

Politiet avslører skraphaugmafia med 116 dødelige biler

En storstilt politioperasjon koordinert av Europol har avdekket en internasjonal kriminalitetsring. De tjente millioner på å selge farlige vrakbiler fra USA i Europa. En...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...

50 prosent av sjåførene har et negativt syn på Tesla

En ny meningsmåling fra CNBC viser at nesten halvparten av amerikanerne har et negativt syn på Elon Musk og Tesla. Selv elbilfans vender ryggen...