Aldri før har det vært så mange kinesiske elbiler i Europa. Frykten for straffetollen, som viste seg å være god nok, satte fart på registreringene.
Antall kinesiske elbiler har aldri vært høyere i Europa. I hvert fall ikke når man ser på antall påmeldinger i juni.
Det viser nye tall fra Dataforce, som finansmediet Bloomberg viser til.
Totalt er det registrert over 230.000 elbiler fra kinesiske bilmerker rundt om i Europa i juni måned. Ifølge Dataforce er dette en økning på 72 prosent sammenlignet med mai måned.
Det beste – i hvert fall på papiret – har gått for SAIC Motor. Her er det MG som trekker opp. Spørsmålet er da om MG kan holde dampen oppe når straffetollsatsen fra EU, som foreløpig gjelder frem til oktober 2024, trer i kraft.
LES OGSÅ: Tesla tilbakekaller 1,85 millioner biler med kritisk feil
SAIC er en av gruppene som har nektet å samarbeide med EU da forbundet undersøkte om kinesiske bilmerker mottar ulovlige statssubsidier fra det kommunistiske diktaturet.
Derfor må SAIC/MG også betale en straffetoll på 38,1 prosent når du vil ta med biler inn i EU. En regning konsernet ikke kan unngå å sende til andre enn kundene. Med mindre kineserne er villige til å bidra med egen fortjeneste.
Når det er sagt, er det indikasjoner på at luften allerede kan ha tømt MGs ballong. I hvert fall i Tyskland. Her gir importøren faktisk bort bilene gratis. Les mer om hvordan her .
Her til lands ble det i løpet av første halvår 2024, som er den siste perioden det foreligger tall for, registrert 766 biler fra MG.
Regjeringen i Beijing har ennå ikke svart igjen på EUs straffetoll. Men flere forventer at kineserne går rett til å treffe enkelte europeiske bilmerker som ellers lykkes med å selge dyrere biler i Kina.
Særlig tyskerne, som selger de såkalte 'premiumbilene' til kineserne, har grunn til å være bekymret. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!