10. februar, 2025

Audi dropper navnebytte – kundene hater det

Audi burde ha endret en lang rekke modellnavn. Men fordi kundene hater det, etterlater det tyske merket de nåværende navnene.

Audi dropper nå merkets nylig introduserte bilnavnestrategi. Tanken var å skille forbrenningsmotormodeller ytterligere fra elbiler ved å bruke A- og Q-termer etterfulgt av partall og oddetall.

Men nå angrer Audi etter tilbakemeldinger fra både kunder og forhandlere som var mer forvirrende enn tydelige om et nytt system.

Dette skriver Autocar .

Den opprinnelige planen var at diesel/bensin-modeller, inkludert plug-in-hybrider, skulle tildeles oddetall: 1, 3, 5, 7. Elektriske modeller skulle derimot ha partall: 2, 4, 6, 8.

Audis daværende teknologisjef Oliver Hoffmann, som siden har fått sparken, begrunnet tilnærmingen den gang som en måte å skape en «klar og intuitiv forskjell» mellom de forskjellige drivlinjene.

Dette førte til bemerkelsesverdige endringer i modellnavn. For eksempel ble den nye A4 med forbrenningsmotor omdøpt til A5, mens A6 med tilsvarende bensin- og dieselmotorer burde blitt til A7.

Sistnevnte, som skulle presenteres for offentligheten neste måned, vil i stedet beholde navnet sitt – A6.

Den elektriske varianten skal hete e-tron, og ICE-bilen skal hete TFSI eller TDI avhengig av drivstoff. Det er det Audi presenterer 4. mars i stedet.

Audi har bekreftet overfor Autocar at merket, i motsetning til A6/A7, ikke har planer om å endre navnene på nye A4 og A5, selv om de to bilene i realiteten er samme bil med forskjellige motorer.

Dette er fordi den numeriske sekvensen fra 1 til 8 i det reviderte systemet indikerer kjøretøystørrelsen og hierarkiet internt i modellprogrammet. Og dette uavhengig av motorstørrelse og drivstoff.

A5 er målmessig en større bil enn A4. Audi opplyser at eksisterende modeller som elektriske Q4 og Q6, som allerede er på markedet, vil fortsette med navnene sine.

Audi-modeller fortsetter også å kalle bilene sine noe med bokstaver og tall. «A» er de tradisjonelle personbilene, mens «Q» er SUV-ene. Slik vi kjenner det.

Audi forklarer at det var tydelig at det nye systemet ikke ga mening for kundene. Og at vi nå skal tilbake til noe som bare er litt bedre.

"Beslutningen ble tatt etter omfattende diskusjoner og er i tråd med preferansene til våre kunder og det internasjonale forhandlernettverket," sier Marco Schubert, Audis styremedlem med ansvar for salg og markedsføring.

– Vår oppdaterte navnemetode sikrer en mer intuitiv forståelse av vårt utvalg, noe som gjør det enklere for kunder over hele verden å navigere i modellprogrammet vårt.

Latest

Don't miss

56 prosent av elbileiere gjør samme feil

En ny studie viser at over halvparten av elbileiere...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også...

Tesla stuper i Tyskland – salget mer enn halvert

Teslas salg stuper i Europas største bilmarked. Amerikanerne solgte...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...