Det er først og fremst et hensyn til det kinesiske markedet som gjør at Audi dropper logoen sin på verdens største bilmarked.
Helt siden 1932 har Audi utstyrt bilene sine med de fire ikoniske ringene. En ring for hvert av de fire kombinerte merkene som Audi består av.
Men den tradisjonen ser nå ut til at tyskerne er klare til å helle rett på toalettet. Og fremfor alt trekke seg ut. Altså på det kinesiske markedet.
Det skriver Reuters .
Nyhetsbyrået siterer flere kilder med kunnskap om Audis handlinger og planer for det kinesiske markedet. Herfra høres det ut som det tyske merket vil slippe logoen. I hvert fall på en rekke fremtidige elbiler.
LES OGSÅ: Et annet Formel 1-lag har vraket Kevin Magnussen
Dette er angivelig gjort av hensyn til merkevarens merkevare, image og omdømme i Kina. Audi ønsket ikke å kommentere kildenes påstander overfor Reuters.
Men det er et faktum at Audi lider i Kina. Bare i løpet av 2024 vil merket ha solgt mindre enn 10.000 nye biler på verdens største bilmarked. Til sammenligning har lokale merker Nio og Zeekr, sistnevnte et søstermerke til Volvo, solgt nesten åtte ganger så mange biler.
Audis krise i Kina merkes også i ledelseskorridorene. Ifølge finansmagasinet Forbes var nedgangen i salget til kineserne en direkte årsak til at merkevarens tidligere administrerende direktør Markus Duesmann fikk sparken i juni 2023.
Skjer det, er imidlertid ikke logoen det eneste Audi slipper. Merket har allerede gitt opp å stå helt på egne ben i Kina. Og allerede i fjor bekreftet tyskerne et samarbeid med konsernet, som også eier MG. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!