Masseoppsigelser er i ferd med å bli en realitet ved Audis fabrikk i utkanten av Brussel, Belgia. Produksjonen skal flyttes til Mexico.
En av to gjenværende bilfabrikker i Belgia står overfor en total nedleggelse, til tross for politiske anstrengelser for å holde den åpen.
Fabrikken tilhører Audi, som bygger Q8 e-tron i Belgia. Men interessen for bilen, som var Audis første masseproduserte elbil, er så liten at merket ikke lenger vil forsvare at samlebåndet holdes i gang.
Det skriver Handelsblatt .
Av samme grunn har Audi startet en såkalt horprosess, som er lovpålagt i Belgia. Men i praksis er det første skritt mot en nedleggelse av fabrikken. Her er det fortsatt 3600 ansatte på lønningslisten.
LES OGSÅ: Elbiler gjør dansker mer syke av kolera, sier overlege
De ansatte har overlevd en permitteringsrunde fra tidligere i år. Audis første i Belgia noensinne. Her var det over 300 arbeidsplasser, og allerede da snakket merket om å legge ned fabrikken. Nå ser det ut til at det skjer.
I stedet flytter Audi noe av produksjonen til Mexico, hvor lønningene er betydelig lavere. Samtidig er det ikke planlagt noen etterfølgere som kan produseres ved fabrikken i Belgia.
Hvis fabrikken stenger, vil Volvo være det eneste bilmerket som fortsatt kan bygge biler i Belgia. Audis uttak betyr at ytterligere 1000 ansatte risikerer å få sparken allerede i oktober. I mai 2025 opphører ytterligere 1100 stillinger. I tillegg er 1000 stillinger hos underleverandører i faresonen.
Den tyske avisen skriver at Audi for tiden undersøker alle alternativer. Blå. en interesse fra en potensiell investor. Men slik det står akkurat nå, skal den siste Audien snart bygges i Belgia.
Totalt sett er bilindustrien et ekstremt stresset sted for øyeblikket. Flere svært store selskaper – f.eks. Recaro, BBS, Continental og flere bilmerker risikerer å gå konkurs. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!