22. mars, 2025

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene.

Jaguar kjøpte tilbake nesten 3000 elbiler fra kunder i fjor fordi et problem med brennbare batterier ikke kunne løses. Nå risikerer Audi det samme.

70.000 e-tron-eiere har allerede fått beskjed om at de ikke har lov til å fullade elbilene sine fordi bilene løper rundt med problematiske batteripakker fra LG.

Og flere hybridbileiere har fått beskjed om å ikke lade batteriene i det hele tatt. Les mer om det her .

Og nå kan en rettssak fra sinte eiere vente rett rundt hjørnet. Audi har ikke klart å løse problemet med de brennbare batteriene permanent. Og en programvareløsning tar lang tid.

Ifølge tilbakekallingsdokumenter fra det tyske svaret til Vegtrafikksentralen (KBA) er 43.000 biler i Europa en del av tilbakekallingen.

Nærmere bestemt er det en alvorlig feil i høyspentbatteriet som kan forårsake selvutlading og termisk overbelastning. Det kan etter hvert utvikle seg til en brann. Noe som allerede har skjedd flere ganger.

Ifølge Audi er det ingen løsning på problemet ennå. Det vil si annet enn at Audi utstyrer bilene med en rekke advarselsklistremerker, som forteller eierne om å avstå fra å lade bilene. Og det helt eller delvis.

Til nå har det tyske bilmerket sagt at det skulle være en programvarebasert løsning klar til våren. Men nå er den fristen brutt.

Det kan imidlertid også vise seg at det er skjulte maskinvarefeil i batteripakkene som Audi har utstyrt bilene med. Og hvis det er tilfelle, kan ikke omprogrammering løse problemet.

– Er det defekte celler er det en mekanisk feil som ikke kan løses med programvare. Det eneste programvaren kan gjøre er å merke om det blir varmt og slå alarm, sier David Brandell til Carup .

At tyskerne fortsetter å presse på med lossing er omvendt ikke spesielt overraskende. For hvis det er feil på de fysiske batteriene, kan det utløse en milliardregning for det allerede hardt pressede bilmerket.

Audi opplyser imidlertid at batteripakkene i el- og hybridbilene er bygget i moduler. Dette betyr at batteriene vil kunne repareres. I hvert fall i teorien. Det endrer bare ikke på at det venter en milliardseddel i garantisaker dersom tyskerne ikke finner en løsning utenom selve batteripakkene.

I USA har eiere av Audi e-tron allerede saksøkt merket fordi de brennbare batteriene fortsatt ikke er under kontroll.

Sjåførene mener at Audi verken har informert dem tilstrekkelig om batterifeilen eller gjort nok for å fikse den.

Det er imidlertid ikke bare LG-batteriene som skaper problemer for Audi og flere andre bilmerker. I USA har Samsung tatt ansvar for 180 000 problematiske elbiler.

Latest

Don't miss

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom...

Media: Nissan vil gjenopplive Primera-navnet

Det er indikasjoner på at Nissan Primera gjør comeback....

Volkswagen forventer 70 prosent nedgang i elbiler

50 prosent. Så mye vil prisen på batteripakker til...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...