19. mars, 2025

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned med årene.

Audi, tidligere kjent for sine høye kvalitetsstandarder, har erkjent at bilene deres var for godt konstruert for tiden.

– Vi har definitivt vært bedre kvalitetsmessig. Men vi kommer dit igjen, sier Oscar da Silva Martins, leder for produkt og teknisk kommunikasjon i Audi, i et intervju med Motor 1 .

Audi var i en årrekke et av de ledende bilmerkene når det kom til kvalitet. Det var spesielt interiøret og instrumenteringen deres som fikk mange positive kommentarer i ulike biltester.

Audi ble ansett for å være på samme nivå som BMW og Mercedes. Noe som ga merket VAG fra Ingolstadt muligheten til å heve prisene betydelig. Selv om merket i stor grad bruker deler fra billigere Volkswagen-modeller.

Men de siste årene har de nyere Audi-modellene blitt kritisert for kvaliteten. Flere påpeker at det er brukt billigere materialer i interiøret.

Det har også blitt lagt merke til hvordan Audi kutter hjørner ved å fylle selv toppmodeller med billig, svart pianolakk. Det ser dyrt ut. Men blir oppskrapt og stygg på et blunk.

Flere har til og med funnet ut at eldre Audi-biler var mer komfortable å kjøre. Dette kan være vanskelig å unngå, da det i dag er mer fokus på teknologi, skjermer og infotainmentsystemer i bilene enn selve kjøreopplevelsen.

Samtidig forventer både ledelsen og investorene at ingeniører hele tiden bygger bedre biler for mindre penger. Kort sagt å holde kostnadene nede i en bransje som kveler seg i konkurranse.

Audi er imidlertid ikke alene om dette. Flere ledere i bilindustrien har de siste årene uttalt at mange bilmerker vil bukke under for press i årene som kommer hvis de ikke blir absorbert av andre. Les mer om det her.

Men nå har Audi valgt å gi kritikerne rett. Under et arrangement der den nye Audi Q5 ble presentert, lovet merket at kvaliteten vil bli bedre i fremtiden. Ledelsen innrømmet at de kan ha undervurdert hvor høye kundenes forventninger er til interiøret i en Audi.

– Vi har definitivt vært bedre kvalitetsmessig før, men dit kommer vi igjen, bekrefter Oscar da Silva Martins, leder for produkt- og teknologikommunikasjon i Audi, ifølge Motor 1.

Latest

Don't miss

Volkswagen taper 13 milliarder på ny konkurs

Volkswagen, som var største aksjonær i Northvolt, tapte 13...

Bilgigant skal spare milliarder – fyrer 7.500 ansatte

Krisen fortsetter med uforminsket styrke i den tyske bilindustrien,...

Trump stopper regler som tvinger bilmerker til å selge elbiler

Da han ble president i USA for to måneder...

Tesla vil bygge Model Y 20 prosent billigere

Kostnadene må kuttes så mye at Tesla kan bygge...

73 år gammel mann fradømt førerretten frem til 2117

En 73 år gammel mann dør før han er...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...