11. februar, 2025

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil.

Det var først et mediestunt, så en feiging. Men Audi 5000 CS burde vært skrotet for lenge siden. Så det faktum at det eksisterer i dag er faktisk en feil. Noen vil kalle det en micrael.

Historien forteller at på 1980-tallet hadde Audi en mer enn vanskelig tid i Nord-Amerika. Så for å gi salget et løft, fikk ingeniørene gå amok.

Resultatet ble Audi 5000 CS. Basisbilen er en Audi 100, som på andre siden av Atlanterhavet ble markedsført som Audi 5000. Utover det har de to bilene ikke så mye til felles.

Og likevel. Motoren – en 2,2-liters femsylindret turbo – er den samme. Vel, bortsett fra at Audi-folket brukte motorsportopplevelsen sin til å lokke 650 hestekrefter ut av det.

Dette ifølge auksjonshuset Bonhams .

Resultatet var at i 1986 klarte Audis testfører Bobby Unser, som allerede hadde vunnet Indy 500-løpet tre ganger, å presse bilen til en toppfart på 322 km/t. Det skjedde på Talladega Speedway ovalbane i Alabama.

I etterkant skal Unser ha fortalt Audis folk at bilen var limt til asfalten på grunn av firehjulsdriften. Det tyskerne i dag kaller Quattro.

Etter turen rundt asfalten i Alabama var Audi i hovedsak ferdig med 5000CS. Og som er typisk for prototyper, skulle bilen faktisk skrotes. Det gikk bare ikke sånn.

I stedet havnet bilen i en privat samling, hvor den har blitt tatt godt vare på. Den burde til og med hatt en motoroverhaling, og dermed enda flere hestekrefter, for bare noen år siden.

Oppdraget om et bedre image i USA lykkes aldri for Audi. I hvert fall ikke med Audi 100/5000.

For etter rekordhøy hastighet tok flere eiere av vanlige gatebiler feil. I de fleste tilfeller viste det seg å være eiernes egen feil, fordi de ikke klarte kombinasjonen firehjulsdrift og 'relativt' mye hestekrefter.

Likevel betydde det at Audi gjentatte ganger måtte tilbakekalle bilen. Og det forårsaket riper i en allerede matt maling. Det endrer bare ikke det faktum at 5000CS var og er en rakett. Ovnen med salgsskilt i frontruten.

Bilen skal selges på auksjon i Paris neste uke. Og her forventer Bonhams at den endelige hammerslagsprisen blir et sted mellom 100.000 og 200.000 euro. Det tilsvarer halvannen million kroner dersom bølgene er på sitt høyeste.

Latest

Don't miss

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...