19. mars, 2025

Audi mener det har løst problemet med å brenne elbiler

Det har gått lenge. Men nå mener Audi å ha knekt koden for et stykke programvare som skal forhindre brann i batteriene til el- og hybridbiler.

Audi sier en ny programvareoppdatering reduserer risikoen for batteribrann i utvalgte e-tron 55 elbiler.

Oppdateringen til programvaren som styrer batteriet skal tillate full lading uten økt risiko for overoppheting. Programvaren vil identifisere potensielle feil i battericeller før det oppstår brann.

– Programvaren kan identifisere celler med feil og gi en potensiell feilmelding til kunden, for en kritisk fase, sier Audis PR-sjef i Sverige, Irene Bernald, til Carup .

Boosted har også hørt fra eiere av Audis plug-in hybrider de siste dagene. Herfra ser det ut til at Audi tilsynelatende har klart å overholde sin egen deadline og tilbyr nå også disse bilene en programvareoppdatering.

Uansett har flere av plug-in hybrid-eierne fått melding om når bilene deres, som foreløpig ikke er tillatt å lades på grunn av brannfare, kan få oppdatert programvaren.

Tilbake til elbiler, Audi har spesifikt bedt e-tron-eiere om ikke å lade mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet. Tyskerne mener derimot at problemet er begrenset til et spesifikt batteri fra LG Chem. Globalt dreier dette seg om cirka 70 000 biler.

Likevel har det tatt Audi nesten et år å utvikle en løsning. På den annen side mener tyskerne nå også at problemet er løst. Og at kundene etter programvareoppdateringen kan fortsette som normalt.

– Kunder med en Audi e-tron omfattet av tilbakekallingen (kode 93U9, red.) har fått en ny tilbakekalling.

– Hensikten er å gjennomføre en siste oppdatering av programvaren som overvåker batteriet. Oppdateringen gjør det mulig for kundene å lade til 100 prosent igjen etter verkstedbesøket, sier Irene Bernald.

Audi understreker at problemet ikke har rammet alle Audi e-tron 55-modeller. Kunder som ikke har fått melding skal ikke gjøre noe mer enn det som allerede er gjort med bilene deres.

Dersom den nye programvaren for elbilene finner flere problemer, vil Audi erstatte de problematiske cellene. Imidlertid må den nye programmeringen utformes for å oppdage de defekte cellene før de begynner å klage.

Både bransjefolk og forskere som spesialiserer seg på batterier har tidligere vært ekstremt kritiske til at bilprodusenter 'bare' har lov til å rulle ut programvareoppdateringer for å lappe kritiske problemer.

Enkelte bilmerker har også erkjent at programvare ikke nødvendigvis er løsningen. Jaguar, som også har fått batterier fra LG Chem, valgte å kjøpe tilbake nesten 3000 eksemplarer av elbilen I-Pace i fjor. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Dansk selskap svartelister Tesla – selger alle sine aksjer

Det danske pensjonsfondet AkademikerPension svartelister nå Tesla og selger...

Tesla vil bygge Model Y 20 prosent billigere

Kostnadene må kuttes så mye at Tesla kan bygge...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og...

Rallykor mister livet – kun 64 år gammel

Den svenske rallyføreren Susanne Kottulinsky er død i en...

Audi får kritikk for å være ekstremt gjerrig i nye A6

Nye Audi A6 er et kostbart tilbud. Audi prøver...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...