I et nytt intervju forteller Porsches leder for e-fuel-avdelingen at Audi utviklet en femsylindret R8 med turbo og bakhjulsdrift. Tyskerne skrotet imidlertid det hele igjen.
Audi R8 eksisterer ikke lenger. Den siste bilen forlot fabrikken i รฅr. Og mye tyder pรฅ at det ikke kommer igjen.
Men mye kunne ogsรฅ vรฆrt annerledes hvis det bare hadde gรฅtt litt annerledes. Forelรธpig viser det seg at Audi utviklet en femsylindret R8 med bรฅde turbo og bakhjulsdrift.
Dette forteller Porsches eFuels-prosjektleder Marcos Marques i et intervju med den britiske motorjournalisten Steve Sutcliffe.
Ifรธlge Marques kom Audi-folket sรฅ langt med tanken om at de hadde utviklet en versjon av merkets femsylindrede rekkemotor som i hvert fall dreiemomentmessig overgikk V10-motoren pรฅ 5,2 liter. Til sammenligning er femte rad bare en 2,5-liters affรฆre.
For รฅ gjรธre vondt verre hadde Audi planer om รฅ pare den femsylindrede motoren og R8 med manuell girkasse. Noe som faktisk ble gjort. Nesten da. For den mindre Audi TT er det faktisk akkurat den kombinasjonen i en bakhjulsdrevet versjon.
LES OGSร : Motorsykkelmerket KTM kan gรฅ konkurs om 90 dager
I forhold til The Drive er ikke Audi mye for รฅ bekrefte eller avkrefte historien. En talsmann kaller det "bare" et rykte. Vedkommende opplyste imidlertid at det i sรฅ fall – om det er noe รฅ si – er/var snakk om utviklingsarbeid pรฅ fรธrste generasjon av R8.
Det er ikke fรธrste gang at et prosjekt har blitt droppet underveis. Ikke engang i bilbransjen. Eller kanskje vi bรธr si spesielt i bilindustrien. For mer enn 20 รฅr siden utviklet BMW en E46 M3 Touring.
Ingeniรธrene fikk imidlertid beskjed av ledelsen om รฅ droppe ideen, da arbeidet deres vil bli for dyrt รฅ sette i serieproduksjon. BMW er imidlertid noe mer frittalende enn Les mer om den bilen her .