11. desember, 2024

Audi vurderer å droppe Formel 1 – vil selge til hele landet

Volkswagen-konsernet, som eier Audi, er nå under et så stort økonomisk press at de vurderer å selge hele Formel 1-satsingen til et statlig fond fra Qatar.

Volkswagen vurderer å selge Audis Formel 1-prosjekt til Qatar for å dempe en økonomisk krise som truer hele konsernets eksistens.

En avtale om delvis eller fullstendig salg kan styrke Volkswagens kriserammede økonomi enormt i en tid hvor merket ikke engang tjener 1000 kr pr. solgt gatebil.

Samtidig vil et salg kunne opprettholde tilstedeværelsen av Audi-merket i Formel 1. I hvert fall foreløpig. Qatar Investment Authority (QIA), som er Qatars statlige investeringsfond, eier allerede en betydelig del av Volkswagen-konsernet, nevnes som en mulig kjøper.

Det skriver Auto Motor und Sport .

Audi gikk offisielt inn i Formel 1 i Belgias Grand Prix i 2022. Rett etterpå tok det tyske merket delvis over det sveitsiske laget Sauber i en avtale verdt 4,2 milliarder danske kroner.

LES OGSÅ: Nytt iPhone-problem rammer bare Tesla-eiere

Målet var å etablere Audi som Volkswagen-konsernets tilstedeværelse i Formel 1. Boosted har imidlertid siden kunnet fortelle at Audi faktisk vurderte å trekke seg fra sporten på grunn av feil for 8 milliarder kroner. Les mer om det her .

Men for å støtte Formel 1-prosjektet bygde Volkswagen en ny fabrikk i byen Neuburg. Hele anlegget er dedikert til utviklingen av den nåværende V6-hybridmotoren i Formel 1-regelverket.

Internt har imidlertid Audis Formel 1-prosjekt møtt flere utfordringer. Ledelsesendringer og strategiske hensyn har preget prosjektet, inkludert ansettelsen av tidligere Ferrari-teamsjef Mattia Binotto, som ble hentet inn for å stabilisere prosessen.

Audis nye administrerende direktør, Gernot Döllner, har ifølge flere medier uttalt seg åpent kritisk om både Formel 1 og merkets engasjement i motorsport. Disse interne hensynene har bidratt til ytterligere usikkerhet om hvorvidt Audi i det hele tatt vil stille når 2026-sesongen starter.

Motsatt har Qatar som land i flere år styrket sin satsing på motorsport og Formel 1. Qatar Airways fungerer som offisiell sponsor for Formel 1, og Lusail International Circuit er vertskap for den årlige Qatar Grand Prix.

Et mulig samarbeid eller en delvis overtakelse av Audis F1-prosjekt vil derfor kunne styrke Qatars tilstedeværelse i sporten og sikre fortsatt merkevarebygging for Audi i Formel 1, samtidig som det frigjør litt økonomi for Volkswagen.

Det er fortsatt ingenting offisielt om en mulig exit fra Volkswagen-konsernet. Men Audis engasjement i motorsportens kongeklasse tviler mange på. Ryktebørsen er imidlertid ikke bare hos og rundt Audi. Et annet Formel 1-lag har nylig igjen måttet avvise at et salg er på vei. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!

Latest

Don't miss

Michelle Gatting blir fabrikkkorleder for Porsche

Den 30 år gamle dansken Michelle Gatting har sikret...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011,...

Tyskland vil tvinge Danmark til å følge trafikkreglene

Tyskland foreslår nå at Danmark og alle andre EU-land...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla...

De aller fleste elbiler dør av en uventet feil

De aller fleste elbiler dør ikke fordi selve batteripakken...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...