21. januar, 2025

Avtale: Volkswagen Golf må aldri bygges i Tyskland igjen

Fredagens oppgjør mellom Volkswagen og fagforeningen IG Metall betyr at det er over å bygge Golfen i Tyskland. Det hele blir flyttet til Mexico.

En ny krisepakke for å redde den tyske bilgiganten Volkswagen medfører store omveltninger og stenging av fabrikker.

35.000 arbeidsplasser i Tyskland forsvinner som følge av «Zukunft Volkswagen»-avtalen, som ble inngått fredag kveld som et oppgjør mellom Volkswagen og fagforeningen IG Metall.

Avtalen omfatter også lønnsstopp for de resterende ansatte. Målet er å redusere kapasiteten i Tyskland med 734.000 biler årlig og dermed spare 3,5 milliarder danske kroner.

En av de viktigste endringene er flyttingen av golfproduksjonen fra Wolfsburg til Puebla i Mexico.

Det opplyser merket selv i en pressemelding .

Wolfsburg har vært hjemsted for Golf-produksjon siden modellens debut i 1974. Men om to år er det slutt. Fabrikken i Wolfsburg vil i stedet fokusere på produksjon av elbilene ID.3 og Cupra Born samt en ny elektrisk Golf, som etter planen skal lanseres på slutten av tiåret.

Fabrikken i Dresden, som produserer elbiler, skal også legges helt ned innen utgangen av 2025. Volkswagen har imidlertid indikert at anlegget kan være en del av et «tredjepartsprogram». I tillegg skal fabrikken i Osnabrück, hvor T-Roc Cabriolet produseres, legges ned i 2027. Med mindre det finnes et alternativ.

Elbilproduksjonen i Zwickau, hvor ID.4 og ID.3 produseres i dag, reduseres også kraftig. Fra nå av vil fabrikken kun bygge Audi Q4 e-tron og Audi Q4 e-tron Sportback på ett samlebånd. Produksjonen av ID.4 flyttes til Emden, hvor ID.7 og ID.7 Tourer produseres i dag.

Ledelsen i Volkswagen hadde opprinnelig ønsket mer omfattende endringer. Men de høye herrene måtte gi etter for fagforeninger og eierinteresser fra delstaten Niedersachsen. Administrerende direktør Oliver Blume mener likevel avtalen er nok til å redde Volkswagen.

– Avtalen er et viktig signal for fremtidig lønnsomhet for Volkswagen-merket, Volkswagen Nyttekjøretøy og komponentfabrikkene.

– Med den avtalte tiltakspakken har selskapet satt en avgjørende kurs for fremtiden når det gjelder kostnader, kapasitet og strukturer. Vi er nå tilbake i en posisjon til å lykkes med å forme vår egen skjebne, sier Oliver Blume.

Latest

Don't miss

Honda senker prisen betydelig på flere danske biler

Honda setter nå ned prisen betydelig på flere biler...

Larz har tapt 160.000 kroner. på nummerskiltet til en elbil

Larz Andersson kjøpte en Polestar 2 i november 2024....

Kinesiske merker skal overta Volkswagens fabrikker i Tyskland

En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i å...

B8 GT er den siste ekte Alpina noensinne

Alpina B8 GT er den siste ekte bilen fra...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...