Stellantis har følt seg tvunget til å utstede sin administrerende direktør Carlos Tavares trussel om å stenge Maserati.
– Stellantis gjentar en urokkelig forpliktelse til Maseratis lyse fremtid.
Slik lyder det nå i en uttalelse til Motor1 fra verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis. Det er under en uke siden at konsernets administrerende direktør truet med å stenge merkevaren.
Direktøren sier konsernet er forberedt på dette, fordi det er en del bilmerker som ikke tjener penger.
– Vi har ikke råd til å ha merker som ikke tjener penger, la kontantmeldingen fra Carlos Tavares.
LES OGSÅ: Stor elbilforhandler har gått konkurs – skylder millioner
Kunngjøringen fikk umiddelbart folk i og rundt bilbransjen til å spekulere i hvilke merker som er under ild. De fleste peker på Maserati og det italienske søstermerket Lancia.
Interessant nok har ikke Stellantis unngått Carlos Tavares på samme måte når det kommer til Lancia. I disse dager prøver småbilmerket ellers å gjenreise seg selv.
Lancia håper å vekke bilistenes interesse ved å kalle en Peugeot 208-e med forskjellige frontlykter for den nye Ypsilon.
Et annet bilmerke som kan få kniven er Citroens spin-off DS, fordi merket kun genererer minimalt med overskudd. Det samme er ellers tilfellet med Lancia.
Stellantis-konsernet kom selv ut av første halvår 2024 med et overskudd på 5,6 milliarder euro, tilsvarende i underkant av 42 milliarder kroner. Og selv om det er mye penger, er det nesten 50 prosent mindre enn samme periode i 2023.
Noe som er fikset i tillegg til det mindre overskuddet er at Stellantis må spare. I hvert fall i USA. Automotive News skriver denne uken at konsernet nok en gang tilbyr flere tusen ansatte penger for å si opp. Senest skjedde det samme i november 2023.
På hjemmebane vil det se mørkt ut for Maserati dersom merkets overlevelse var helt avhengig av de danske salgstallene. For det er knapt noen. Den danske importøren har solgt kun 6 biler på seks måneder i 2024.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!