19. mars, 2025

Bensin og diesel er kommet for å bli, sier billeder

Den svenske forretningsmannen og milliardæren Mats Qviberg ser store begrensninger i elbiler. Så han ser mot bensin og diesel.

Bensin er fortsatt en realitet og et behov for mange sjåfører. Det samme kan sies om dieselbiler. Uansett er bilene og drivstoffet deres kommet for å bli.

Det mener Mats Qviberg, styreleder i den svenske bilforhandlergiganten Bilia.

Han er ikke redd for å si sin mening om elbiler. Han etterlyser også en mer balansert presentasjon av elbilenes reelle potensial, spesielt når det gjelder kjøring over lengre distanser.

Han erkjenner at elbiler er et godt valg for de som bor i byområder og kjører kortere turer. Lademulighetene her er ofte gode. Omvendt påpeker Qviberg at elbiler ikke er en optimal løsning for alle.

Han mener elbilen, spesielt ved langkjøring, er preget av sine egne begrensninger.

I en meningsartikkel i Dagens Industri beskriver milliardæren utfordringene med å bruke elbiler på langtur eller i spredtbygde strøk. Her kan lademulighetene være begrenset, og rekkevidden til bilene kan være en kjempeutfordring.

Qviberg har også merket seg at selv organisasjoner som promoterer elbiler har begynt å publisere råd om hvordan de skal håndtere utfordringene som kan oppstå på lengre turer. Han ser på dette som et tegn på at teknologien ikke har modnet.

Selv om Bilia er en av de største forhandlerne av elbiler i Sverige, tror ikke Qviberg at de noen gang vil erstatte alle bensin- og dieselbiler. Han mener det er behov for begge typer biler.

Han understreker at bensin og diesel fortsatt vil være en del av fremtiden, men at også elbiler vil vinne terreng etter hvert som teknologien utvikler seg.

Det er imidlertid viktig at elbiler ikke produseres som en universalløsning for alle transportbehov, heter det. Derfor peker Qviberg også på den nyanserte debatten.

Det er ikke første gang Qviberg kritiserer den raske overgangen til elbiler. Han har tidligere advart sjåfører og bilbransjen generelt mot å se blindt på elbiler som eneste løsning.

Mats Qviberg uttalte seg tidligere om temaet i desember, og kritiserte sjåfører og bilbransjen for å ha for ensidig fokus på elbiler. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Tesla-ledere selger aksjer midt i nedgangstider

Flere av figurene i Teslas toppledelse er opptatt med...

Tesla slår tilbake – topper salgslisten igjen

Du kan ikke bare slå Tesla av kroken. Etter...

Tesla vil bygge Model Y 20 prosent billigere

Kostnadene må kuttes så mye at Tesla kan bygge...

USA begynner å oppheve utslippsregler fra biler

Det amerikanske miljøvernbyrået begynner nå å lempe på utslippskravene...

Bilfirma tjener millioner i Danmark etter 2 år

Den danske avdelingen av det norske bildelingsselskapet Hyre tjener...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...