Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da en rød Ferrari F40 tok fyr i Monaco, men nå bygges den opp igjen for millioner av dollar.

Ved utgangen av 2025 forventes det at en helt spesiell bil vil kjøre på offentlige veier igjen.

Dette er en Ferrari F40 som har gjennomgått en ekstremt omfattende restaurering. Bilen ble nesten fullstendig ødelagt i en massiv brann i Monaco i februar 2020.

Det tragiske med historien er at bilen begynte å brenne kort tid etter en andre og grundig restaurering.

Det er verkstedet RM Autosport som har stått for – og fortsatt tar seg av – den store oppgaven. Målet er å bringe den legendariske superbilen tilbake til sin opprinnelige stand. Dette har krevd en fullstendig restaurering av alt fra chassis til interiør.

Vinteren 2020 utspilte dramatiske scener seg på gatene i Monaco. En Ferrari F40 tok fyr. Flammene spredte seg raskt og forvandlet bilen til et utbrent vrak på kort tid.

Motorrommet var overtent. Kupeen ble nesten fullstendig ødelagt. Og bilens chassis ble alvorlig skadet. Bilder av det rykende karosseriet spredte seg raskt blant bilentusiaster over hele verden via sosiale medier.

Mange mente at bilen var tapt for alltid. Reparasjon virket umulig. Likevel ble det besluttet å prøve å redde det som var igjen av den ikoniske bilen.

Ombyggingen av F40-chassiset

En Ferrari F40 er ikke bare en hvilken som helst bil. Det var den siste modellen som ble godkjent av grunnleggeren Enzo Ferrari selv. Modellen markerte merkets 40-årsjubileum da den ble lansert i 1987.

Bilen ble skapt som en ren kjøremaskin. Den hadde 478 hestekrefter fra en 3,9-liters V8-motor med doble turboer, bakhjulsdrift og en svært lav vekt på under 1200 kilo.

Dette ga bilen, som var den siste Enzo Ferrarien som noen gang ble sett i live, imponerende ytelse for sin tid.

Toppfarten var rundt 320 kilometer i timen, noe som gjorde den til verdens raskeste produksjonsbil da den ble introdusert, en av grunnene til dens ikoniske status i dag.

Bare 1315 eksemplarer av F40-modellen ble produsert. Det begrensede antallet har gjort bilene svært ettertraktede blant samlere. Verdien er ofte godt over 20 millioner kroner.

Derfor var det i det minste verdt å prøve å redde eksemplet her. Selv med en utbrent motor og en manglende bakende, var det fortsatt mye verdi i restene. Bilen ble først tatt med til en Ferrari-forhandler i Monaco.

Ferrari F40: En legende på veien

Herfra ble den transportert til RM Autosport, hvor spesialister startet det omfattende arbeidet. Oppgaven var klar og umiskjennelig: Bilen måtte bygges opp igjen fra bunnen av, uansett hva det kostet. Del for del.

Alt måtte gjenskapes. Dette inkluderte girkasse, motor, interiør og karosseri. Hele chassiset måtte restaureres. Det har vært en lang og komplisert prosess.

Nå, nesten fem år senere, er arbeidet snart ferdig. Selv om mange deler er nye, bør den opprinnelige korfølelsen bevares.

Italpassion skriver.

Hele operasjonen vil koste en ukjent, men svært stor millionsum. Snart vil den gjenfødte Ferrari F40 være klar til å ta ut på veiene igjen som et bevis på en utrolig redningsaksjon.

https://www.youtube.com/watch?v=vq_KHzFegXk


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige...

Volvo tilbakekaller 76 000 elbiler – bremser kan klare nedoverbakker

Elbiler og ladbare hybrider som Volvo XC60, C40 og...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190...

Testen gikk feil – splitter ny elbil nektet å starte

Youtuber Bjørn Nylands tur i en Citroën ë-C3 ble...

Mercedes tilbakekaller elbiler – høres feil ut i revers

Elbiler lager vanligvis ikke mye støy. Men når de...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...