11. desember, 2024

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk.

Porsche står overfor en utfordring med sin 911 GT3s ikke-turbo 4,0-liters sekssylindrede boksermotor.

Andreas Preuninger, leder for Porsches GT-divisjon, spår at motoren i sin nåværende form bare vil ha to til tre år igjen på markedet, da den må modifiseres for å møte de strengere Euro 7-utslippskravene som trer i kraft i 2026 .

Motoren har vært en sentral del av GT3-modellen siden 2018 og finnes også i ulike versjoner i 911 S/T, 911 GT3 RS, 718 Cayman GT4 RS og 718 Spyder RS.

Det er en av kun to Porsche-motorer som verken har tvungen induksjon eller hybridteknologi. Den andre finnes i 718 Cayman GTS 4.0 og 718 Boxster GTS 4.0.

– Det kunne leve evig hvis ikke lovverket endret seg. Jeg tror ikke vi kan takle Euro 7 uten elektrifisering eller turbo. (Slik det ser ut nå, red.) vi kan selge denne bilen i to år til, men det avhenger av markedene, sier Preuninger i et intervju med Autocar.

LES OGSÅ: Snart koster bensinen 23 kroner literen, sier ekspert

En mulig løsning er å implementere et hybridsystem i GT3, som minner om det som ble brukt i 911 GTS.

Systemet kombinerer en 3,6-liters boxermotor med en elektrisk motor innebygd i selve girkassen, og gir en total effekt på 473 hestekrefter. Konkurrenter som Lamborghini og Ferrari bruker allerede turboladede motorer eller hybridoppsett.

Preuninger påpeker imidlertid at de to 911-modellene har forskjellige bruksområder som krever forskjellige drivlinjer:

– I GTS er det et godt oppsett. I akselerasjon er den like rask som en GT3 og kanskje enda raskere fra start.

– Men det spiller ingen rolle for meg: for en GT3 er en straight bare forbindelsen mellom to hjørner. Selve systemet er den riktige tilnærmingen til å elektrifisere en sportsbil.

– Men det er en grunn til at vi ikke bruker det i GT3. Vi måtte ha brukt PDK II-girkassen fra vanlige Carrera, som er over 20 kilo tyngre enn vår sporty dobbelclutch.

Uansett hvilken løsning Porsche velger, er det sannsynlig at dagene til 911 GT3 uten turbo snart er en saga blott. Fremtiden er uansett usikker.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Blinket i 131 km/t – politiet må utlevere førerkortet

En svensk mann har mottatt Høyesteretts kjennelse om at...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske...

Forbrente elbiler er assosiert med kreftfremkallende stoffer

Utbrente elbiler utgjør en helserisiko, da det kan samle...

Kevin Magnussen blir fabrikksjåfør for BMW i 2025

Kevin Magnussen blir fabrikksjåfør for BMW i 2025. skal...

Sir Class er verdens raskeste Mercedes G-klasse

Lewis Hamilton er en saga blott hos Mercedes. Imidlertid...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...