30. april, 2025

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten.

Det viser seg at biler utstyrt med assistansesystemer oftere er involvert i ulykker sammenlignet med biler uten.

En ny studie fra et nederlandsk forsikringsselskap kaster lys over den overraskende trenden i skadestatistikken.

Marko Nanne fra forsikringsselskapet Univé påpeker at dette i hovedsak skyldes sjåførene selv. De har for vane å stole for mye på systemene.

– Mange som kjører slike biler overvurderer systemets muligheter, sier han.

Studien, som analyserer omfattende data om bilulykker i Nederland, har skilt mellom biler med og uten førerassistentsystemer, og resultatene har overrasket eksperter.

Bilulykker er ofte sjåførenes feil.

– I biler med førerassistentsystemer var antallet skader 25 prosent høyere i fjor, og i år forventer vi en økning på 44 prosent, sier Marko Nanne til Auto Week .

Ofte er biler som har førerassistentsystemer nyere og dyrere. Noe som bare gjør dem dyrere å reparere når ting går galt.

Noen assistansesystemer har imidlertid blitt obligatoriske de siste årene. Systemer som sjåfører ikke har lov til å slå av. I hvert fall ikke permanent. Les mer om det her.

Analytikere mener at eiere av disse bilene får en falsk følelse av trygghet i bilene sine. Med andre ord føler sjåførene seg altfor sikre på at ingenting vil gå galt. Datamaskinen tar seg av det. Men denne typen blind tillit til et databasert system øker i seg selv risikoen for ulykker.

Marko Nanne forklarer at bistandssystemene kun fungerer i begrenset grad. Som sjåfør har du ikke råd til å klatre bak rattet og slå av hjernen.

– Førerassistansesystemer har et stort potensial for å forebygge trafikkulykker og skader. Men de er for begrensede til å kunne brukes uten interaksjon fra sjåføren.

– Vi må innse at denne teknologien er et tillegg til kjøreferdighetene våre, ikke en erstatning for dem.

Nanne oppfordrer bileiere til å utvise forsiktighet og unngå å overlate krysset helt til bilens datamaskin, da fullt selvkjørende biler fortsatt er et fremtidsscenario.

I stedet bør sjåførene først og fremst stole på sin egen dømmekraft, med førerassistansesystemer som kun fungerer som tilleggshjelp.

– Hvis vi lykkes, vil vi virkelig kunne bruke fordelene med førerassistansesystemer, sier Marko Nanne.

Siden 2022 har EU innført krav om at nye biler skal utstyres med førerassistansesystemer som nødbremsehjelp, filskiftevarsling, parkeringssensorer og ryggekameraer.

I 2024 ble det lagt til tilleggsregler slik at alle nye biler som standard skal utstyres med såkalt intelligent cruise control og Event Data Recorder, som logger all informasjon om bilen ved en ulykke.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris...

Fotoboks fanger 30 000 sjåfører på en enkelt uke

Det er ikke bare i Danmark det jaktes på...

Flere bilmerker i panikk – forventer 15.000 permitteringer

USAs nye importtariffer på biler rammer Tysklands bilindustri hardt....

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458...

Slik skal alle nye elbiler fra BMW se ut

BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Volkswagen: EU utsetter forbud mot bensinbiler

VW-sjef Oliver Blume sår tvil om EUs frist for salg av nye bensin- og dieselbiler innen 2035. Han etterlyser mer fleksibilitet og en realitetskontroll...

Porsche advarer – stopper salget av elbiler

Porsche blør nå så mye i det kinesiske markedet. At merket nå seriøst vurderer om de skal trekke seg ut av verdens største bilmarked....

Volkswagen skal nå bygge elbiler med bensinmotorer

Volkswagen vil gjøre bensinmotoren til en del av den elektriske ID-en. biler. VW-sjef Oliver Blume ser dette som en måte å legge til rette...

Kan ikke stoppes – Nissan ender opp med å bli ulovlig i Russland

Den store SUV-en Oting Paladin lanseres snart i Russland. Bilen er egentlig en Nissan Patrol, som ikke er tillatt i landet i det hele...

Donald Trump dropper tollsatser på bilindustrien

Donald Trump trekker seg delvis tilbake fra tollsatser på bildeler. Tiltaket gagner bilprodusenter i USA, mens importavgiftene på biler ser ut til å forbli...

Danmark blir snytt for et vilt Tesla-trekk – se det her

I Danmark senker Tesla nå renten på Model 3 og Model Y til 0,99 prosent. Men det er enda villere like over på den...

Nu korer politiet i Dubai Rolls-Royce fra Mansory

Den spesialbygde Rolls-Royce Cullinan fra Mansory er nå en del av Dubai-politiets flåte. Bilen har 610 hestekrefter og akselererer til 100 km/t på bare...

Bilmerke i krise – skal permittere og spare 12 milliarder

Volvo Cars har sett bedre dager. Den nye, tilbakevendte sjefen ser ingen annen mulighet enn en spareplan på 12 milliarder kroner. Oppsigelser vil bli...

Politiet avslører skraphaugmafia med 116 dødelige biler

En storstilt politioperasjon koordinert av Europol har avdekket en internasjonal kriminalitetsring. De tjente millioner på å selge farlige vrakbiler fra USA i Europa. En...

Sjåfører svindler hverandre for 10 000 kroner med en ny app

Med en ny app, som nå debuterer i Skandinavia, kan sjåfører tjene 10 000 kroner eller mer ved å merke hverandre for ulovlig parkering....

Regjeringen vil fjerne registreringsavgiften på biler

Registreringsavgiften på elbiler kan forsvinne helt, mens veiprising og en mulig «Tesla-avgift» som straffer sjåfører vurderes. Elbiler utgjør nå over 50 prosent av nye...

Nye tall: Bilsalget i EU går sterkt i revers

Selv om det er fremgang å spore for både el- og hybridbiler, er bilsalget i EU travelt opptatt med å finne revers. Dette kan...