Det ser mer og mer ut til at eierne av Saabs tidligere fabrikk i Trollhättan har innsett at produksjonen aldri kommer i gang igjen.
De kunne ha begynt på nytt. Men nå må de enorme hydraulikkpressene ved Saabs tidligere bilfabrikk i Trollhättan demonteres.
Det er å håpe at fabrikkeierne kan finne nye avganger for pressene som har skjøvet hver eneste Saab-modell siden 1960-tallet ut på veiene.
– De har presset alt fra Saab 96 og 99 til de siste 9-5, det er ingen småting. Men det er også en nyhet for meg, sier Peter Bäckström, konservator ved Saab Car Museum, til Carup .
Museet ligger rett ved bilfabrikken som nå skal demonteres. Det ryktes at det allerede er interesse fra land som Kina og USA. Selv om de eldste hydrauliske maskinene i Trollhättan dateres tilbake til 1967.
Som ny bygde Saab 96- og 99-modellene. Siden den gang har pressen formet konturene til Saab 900, 9000, 9-3 og 9-5.
LES OGSÅ: Kjempebilleverandør i krise – 2100 mister jobben nå
Det var de samme maskinene som gikk i stå da Saab Saab Automobile gikk konkurs i 2012. Siden den gang har det kinesiskeide NEVS, National Electric Vehicle Sweden, forsøkt å få i gang produksjonen igjen.
Rettighetene til Saab-logoen og økonomien i prosjektet gikk imidlertid raskt tapt. Det hele kollapset til slutt da de kinesiske eierne selv gikk konkurs i 2023.
Siste nytt fra det kjente er et kullseilt prosjekt med en merkelig libanesisk forretningsmann som kjøpte rettighetene til den siste bilen som de eks-Saab-ansatte sto bak.
Dette prosjektet kollapset imidlertid også fordi forretningsmannen Jihad Mohammad sa fra seg vilkårene i avtalen om å bygge biler ved fabrikken i Sverige. Og nå ser det ut til at det aldri skal bygges biler i Trollhättan igjen.
Visste du forresten at det var en danske som i 2019 kjøpte tidenes siste Saab. Claus, som bor i Hadsund på Jylland, betalte 325.000 danske kroner for bilen. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!