8. februar, 2025

Bilforhandlere er lei Audi: «Det er for dyrt»

I fjor tapte Audi både terreng til konkurrentene og mye av merkets eget salg. Nå har forhandlerne fått nok – bilene er for dyre.

Audis forhandlere i Tyskland er i opprør. De opplever en betydelig nedgang i salget, og de mener de høye prisene, spesielt på elbilene, er skyld i den negative utviklingen. Denne misnøyen har skapt uro i bilindustrien og reiser spørsmål om Audis fremtidige strategi.

Styreleder i sammenslutningen av VW- og Audi-forhandlere i Tyskland, Alexander Sauer-Wagner, har nå gått til media med sin bekymring for situasjonen. Han representerer 2000 forhandlere og viser til at den massive nedgangen i salget av Audi-biler har pågått lenge.

– Vi har merket et massivt fall i salget for Audi-merket i lang tid, sier han til Der Spiegel .

Prisen på mange Audi-modeller overstiger nå 100 000 euro når tilleggsutstyr velges. Dette har fått en del tyske kjøpere til å snu ryggen til Audi og heller velge biler fra søstermerket Skoda. Skoda-bilene er basert på samme plattformer som Audi, men tilbys til en lavere pris.

Forhandlerne opplever at kundene velger bort Audi A6 til fordel for Skoda Superb. De ser etter billigere modeller, men Audi satser på dyrere varianter med høyere hestekrefter.

– Vi mangler en rimeligere grunnmodell med dieselmotor, i stedet tilbyr Audi først og fremst dyrere modeller med mye hestekrefter, sier forhandleren til Spiegel.

Audi har valgt å investere i Formel 1 for å styrke merkevarens image. Denne satsingen er imidlertid kostbar, selv om Audi allerede har solgt store deler av det som i dag er Sauber til Qatars statlige investeringsfond for å finansiere prosjektet.

Styrelederen i forhandlerforeningen er i tvil om Formel 1-satsingen kan snu den negative salgstrenden.

– Det er virkelig et kraftig markedsføringsverktøy. Men de neste årene vil Formel 1 sannsynligvis bare ha en liten innvirkning på Audis salg i Tyskland.

Audis fremtid på det tyske markedet avhenger av om de klarer å møte forhandlernes bekymringer og tilpasse seg kundenes behov. Merket har imidlertid varslet flere prisøkninger. Les mer om det her .

Spørsmålet er om Audi vil endre sin prisstrategi og satse på rimeligere modeller, eller om de vil fortsette dagens kurs med fokus på eksklusivitet og høyteknologiske løsninger.

Uansett hvilken vei Audi velger, vil det være viktig for både forhandlere og kunder i fremtiden.

Det blir spennende å følge utviklingen og se hvordan Audi navigerer i det konkurranseutsatte bilmarkedet.

Kritikk fra forhandlere og fallende salgstall tyder på at Audi står overfor en utfordring. De må finne en balanse mellom å opprettholde imaget som et premiummerke og samtidig tilby biler som er tilgjengelige for en bredere kundegruppe.

Latest

Don't miss

Volkswagen avduker ny elbil til 150.000 kroner

Direktøren i Volkswagen, Thomas Schäfer, mener det blir som...

Ferrari er opptatt – alt er utsolgt frem til 2027

Ferrari pøser inn penger i nye gatebiler. Faktisk tjener...

Volvo anklager Kåre for å knuse sin egen elbil

Volvo mener en norsk mann har knust sin egen...

Kia nekter for dyre elbildeler: «Det er en feil»

Kia ville ha en enorm sum penger til enkle...

Elbiler gjør et uventet comeback – øker med 53 prosent

Selv om Tesla for tiden tar juling på de...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....