Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nรฅ med syntetisk drivstoff fรธrste gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake.
Det er aldri solgt flere Skodaer her enn akkurat nรฅ.
Men selv om de aller fleste i dansk sammenheng er elbiler, har ikke det tsjekkiske VW-merket kastet ut forbrenningsmotoren ennรฅ.
Tvert imot, fabrikken heller ny syntetisk diesel i alle nye dieselbiler fรธrste gang de fylles pรฅ for รฅ forlate fabrikken.
Det meldte merket selv i en pressemelding .
Dette gjรธr Skoda til det fรธrste merket i VW-konsernet som bruker syntetisk diesel. Men konkurrentene fra Mรผnchen โ nรฆrmere bestemt BMW โ har lenge tรธmt syntetisk diesel i drivstofftankene til splitter nye biler.
Tilbake pรฅ Skoda vil fabrikken uten รฅ nรธle godkjenne at alle biler med forbrenningsmotor bygget fra 2022 og utover kan gรฅ pรฅ syntetisk drivstoff uten problemer.
Hos Stellantis er vi klare til รฅ gรฅ enda lenger. Allerede i 2023 kunngjorde konsernet at 28 millioner av bilene de har bygget over tid kan kjรธre pรฅ drivstoffet uten problemer.
I likhet med Skoda bruker ogsรฅ Stellantis HVO100 diesel. Det er plantemateriale og animalsk fett. CO2-utslippene vil ikke forsvinne.
Men drivstoffet er fortsatt klassifisert som fornybart. HVO100 oppfyller den europeiske drivstoffstandarden EN 15940, og Skoda opplyser at merket vil kjรธpe dieselen fra det statlige energiselskapet CEPRO.
โ Som det fรธrste merket fra Volkswagen-konsernet som tok i bruk denne innovative lรธsningen, bruker vi HVO ikke bare i personbilene vรฅre, men ogsรฅ til tanking av lastebiler som hรฅndterer intern logistikk ved vรฅre tsjekkiske fabrikker, sier Karsten Schnake, styremedlem i Skoda.
Selv om tsjekkerne er de fรธrste innen VW-konsernet som bruker syntetisk drivstoff i landeveisbiler direkte fra fabrikken, er de ikke de fรธrste som rรธrer drivstoffet. Ikke engang i gruppen.
Porsche har lenge produsert syntetisk bensin pรฅ en fabrikk i Chile. Og det er planer om รฅ utvide produksjonskapasiteten bรฅde i Nord- og Sรธr-Amerika. Akkurat som det mรฅ bygges fabrikker for formรฅlet i Europa. Les mer om det her .
Apropos Skoda, sรฅ gรฅr det faktisk veldig bra i Tsjekkia. Faktisk sรฅ bra at Skoda nรฅ er det mainstream-merket som tjener mest per bil.
โ Med en margin pรฅ 8,3 prosent er vi det mest lรธnnsomme, masseproduserte bilmerket i Vesten i det ordinรฆre markedet, sier direktรธr Klaus Zellmer.