22. mars, 2025

Bilgigant fyrer 1.800 folk ojeblikket – «Det er nodvendigt»

Tyske Thyssenkrupp, som lever av bilindustrien, er nå under et så stort økonomisk press at det haster med å finne og kutte 1800 jobber. En leder kaller det nødvendig.

Den tyske industrigiganten Thyssenkrupp vil snarest si opp 1800 ansatte i sin bilavdeling.

Beslutningen ble tatt fordi lønnskostnader og generelle kostnader overstiger en generell svak etterspørsel i bilindustrien.

"Utsiktene for den globale bilindustrien er fortsatt svake," sa Volkmar Dinstuhl, leder for selskapets bildivisjon, til avisen waz.de.

Bilindustrien står overfor en periode med betydelige utfordringer, og nå tar industribedriften Thyssenkrupp konsekvensene ved å gå i gang med omfattende kostnadsreduserende tiltak.

Selskapet, som opererer som en av de største leverandørene av bildeler over hele verden, planlegger å redusere arbeidsstokken med omtrent 1800 ansatte.

1.800 personer følger 11.000 permitteringer fra i fjor

– Produksjonsvolumene er stadig under historiske lavmål. Diskusjoner om nye tariffer skaper ytterligere usikkerhet, sier Volkmar Dinstuhl.

Permitteringsrunden er en del av et bredere handlingsprogram som skal gjøre det mulig for Thyssenkrupp å finne 150 millioner euro på bunnlinjen.

Som en del av spareplanene vil selskapet innføre en ansettelsesstopp som særlig vil ramme de best betalte ansatte.

Det er foreløpig ikke klart hvilke spesifikke fabrikker eller avdelinger som vil bli mest berørt av besparelsene.

Nedgangen i bilindustrien har allerede fått betydelige konsekvenser for flere store selskaper i bransjen.

Selskaper som Volkswagen, Nissan og Stellantis har alle gjort det klart at flere tusen jobber skal kuttes. Akkurat som flere fabrikker skal legges ned.

Dette skyldes først og fremst at fabrikkene er innrettet mot produksjon som ikke lenger er etterspurt. I hvert fall ikke i samme tempo som før.

Thyssenkrupp har allerede hatt et utfordrende 2024. Tilbake i november ba ledelsen 11 000 mennesker om å dra. Og nå skal ytterligere 1800 personer kuttes. Blå. fordi antall bestillinger har krympet med 10 prosent.

– Vi kan ikke unngå kravene fra markedet, selv om vi fortsetter å tro på vår tekniske ekspertise og investerer forsiktig i fremtidig vekst, sier Dinstuhl.

Kerstin Ney, HR-direktør i bilavdelingen, anser oppsigelsene som en nødvendig handling for å opprettholde konkurranseevnen og sikre arbeidsplasser i selskapet på lang sikt.

– Vi vil søke løsninger sammen med tillitsvalgte for å minimere påvirkningen på de ansatte, sier Ney.

Thyssenkrupp Automotive Technology har i dag cirka 31 000 ansatte over hele verden. Bilindustrien er tyskernes største forretningsområde.

Latest

Don't miss

Tapte 2,7 milliarder på Fisker Ocean – skal reddes av Kina

Østerrikske Magna Steyr tapte milliarder på Fisker Inc.s konkurs....

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli...

Studie: Bildeling er ikke så grønt

Bildeling er på mange måter det nye svarte. For...

Kevin Magnussen er på nippet til å forlate den nye Formel 1-kontrakten

Kevin Magnussens fremtid i Haas så ut til å...

Tesla er ikke lenger det dyreste Musk eier

Med en eierandel på i underkant av 13 prosent...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...