Den tyske bildedelsgiganten ZF har trukket seg ut av et milliardprosjekt med en fabrikk som kun har mikrobrikke i Tyskland. Selskapet må spare fryktelig mange milliarder.
Bilgiganten ZF har bestemt seg for å trekke seg fra et planlagt mikrobrikkefabrikkprosjekt i Vest-Tyskland, som skulle realiseres i samarbeid med den amerikanske brikkeprodusenten Wolfspeed.
Prosjektet, som anslås å koste partnerne 3 milliarder dollar, går nå en usikker fremtid i møte.
Ifølge bransjekilder kommer beslutningen om å stoppe prosjektet etter at Wolfspeed valgte å sette planene på vent. Bakgrunnen for denne hyllen er en lavere enn forventet etterspørsel etter mikrobrikker, også kalt halvledere, og tvil om verdien av Wolfspeeds inntreden på det europeiske markedet.
ZF hadde tidligere forpliktet seg til å investere 185 millioner dollar i fabrikken, som skal ha produsert brikker for elektriske tog.
Prosjektet ble annonsert i februar 2023 og omfattet både en fabrikk og et forsknings- og utviklingssenter i den tyske delstaten Saarland. Dersom prosjektet forlates helt, vil det være et ytterligere slag mot Tysklands ambisjoner om å tiltrekke seg internasjonale investeringer og fremme landet som en attraktiv forretningsdestinasjon.
LES OGSÅ: Haas innrømmer nok en Kevin Magnussen-feil
I forhold til nyere medieoppslag som peker på ZF som årsak til forsinkelsen av prosjektet, har selskapet avvist dette.
"Wolfspeed har det overordnede ansvaret for prosjektet. ZF har alltid gitt intensiv og aktiv støtte," sa en ZF-talsmann i en e-post, men ZF nektet å kommentere beslutningen om å trekke seg.
Dette melder Reuters .
Representanter fra Wolfspeed og det tyske økonomidepartementet har heller ikke ønsket å kommentere saken.
Etterspørselen etter elektriske vogner har utviklet seg saktere enn forventet, noe som har satt ZF under økonomisk press.
Selskapet har allerede annonsert planer om å redusere arbeidsstyrken i Tyskland med 25 % innen 2028 og har også senket forventningene til fremtidig inntjening. Samtidig skal det finnes inntil 44 milliarder danske kroner i besparelser. Les mer om det her .
Wolfspeed utsatte allerede i fjor planene for fabrikken, da finansieringen ennå ikke var på plass. Byggingen var ifølge selskapet forventet tidligst å starte i midten av 2025.
Til tross for de nåværende utfordringene, har Wolfspeed imidlertid ikke definitivt skrinlagt prosjektet og er fortsatt fokusert på å øke produksjonen ved sin amerikanske fabrikk i New York etter at kostnadsbesparelser ble implementert som følge av svakheten i både det europeiske og amerikanske markedet for elbiler.
Utfordringene for dette prosjektet er ikke unike. Flere halvlederprodusenter, inkludert Intel, har også forsinket planene sine om å sette opp nye fabrikker i Europa.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!