Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035.

Bilprodusenten Stellantis har beklaget konsernets tidligere beslutning om å satse utelukkende på elbiler i Europa fra 2035. Dette markerer et skifte i konsernets strategi, som tidligere har vært å støtte EU-kommisjonens mål om å forby nye forbrenningsmotorer.

– Vi håper at EU forstår at det er behov for en mer fleksibel tilnærming, sa Jean-Philippe Imparato, Stellantis' europeiske direktør, under et møte med Italias næringsminister, Adolfo Urso.

Imparato presenterte her konsernets såkalte Italia-plan, som peker på alternative løsninger for utelukkende å bygge elbiler.

Det skriverMotor1 .

Stellantis' holdningsendring kommer etter en periode med fallende salgstall og kritikk av tidligere satsing på elbiler. Den tidligere globale direktøren, Carlos Tavares, hadde ellers støttet en fullstendig utfasing av forbrenningsmotoren.

Tavares sa at global oppvarming i 2022 var en realitet, og at det var bilmerkenes ansvar å handle på vegne av fremtidige generasjoner.

Siden den gang har strategien blitt justert. Imparato har nå inntatt en mer fremtredende rolle i dialogen med EU.

Samtidig har Stellantis valgt å melde seg inn igjen i ACEA, som er en sammenslutning av europeiske bilprodusenter. Også her vil det bli lagt press på EU for å bremse det kommende forbudet.

Et sentralt element i Stellantis nye tilnærming til forbrenningsmotoren er et såkalt «non-paper». Dokumentet, som bilkonsernet ønsker at den italienske regjeringen skal signere, foreslår at salget av forbrenningsmotorer med syntetisk drivstoff skal kunne fortsette dersom disse i praksis går i null når det gjelder utslipp.

Ifølge Imparato vil imidlertid slike endringer ikke bare kreve støtte fra EU, men også betydelige investeringer.

Noe som Stellantis kan få ytterligere avklaring på i januar, når EU-parlamentet igjen må oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren. Samtidig skal dokumentet fra møtet med den italienske regjeringen presenteres for presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen.

Stellantis står imidlertid overfor en rekke utfordringer. Inkludert den stadig strengere CO2-reduksjonen fra splitter nye biler frem til nøyaktig 2035. Hvis disse målene ikke nås, kan konsernet risikere store bøter. Og det er ikke alene. Faktisk er det bare to bilmerker som til og med kan oppfylle EUs krav. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Klageraktivister blokkerer trafikkert vei: «Dere har ingen rett til å utøve vold»

Aktivistgruppen Nodbremsen sperret fredag morgen HC Andersens Boulevard i...

Gjør Clarkson comeback? Favoritt som ny Top Gear-programleder

Etter ti års pause fra Top Gear kan Jeremy...

Kjendis blitset 106 ganger av politibil

I sin Mercedes V-Klasse har den tidligere NHL-stjernen Ilya...

Veidirektoratet: Dårlig vane irriterer 92 prosent

En ny Epinion-undersøkelse for det danske Veidirektoratet avslører at...

Polestar får ny eier – taper 1 milliard kroner

Kinesiske Polestar sliter med økonomien. For selv om det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bilmerket DeTomaso gjenoppstår 13 år etter konkursen

Det har gått 32 år siden De Tomaso sist bygde en ny bil. Og det har gått 13 år siden merket gikk konkurs. Men...

Bilsjefen er ikke i tvil: Disse bilmerkene går konkurs

Maxime Picat, Asia-sjef for bilgiganten Stellantis, advarer om at kinesiske bilmerker som BYD utkonkurrerer europeiske merker i verdens største bilmarked. Kampen om det kinesiske...

Bilsjef: EU skal fjerne bensin- og dieselforbud innen 2035

Det er ingen vei utenom forbrenningsmotoren. Ikke engang i 2035 når EU har til hensikt å forby det i nye biler. Hybrider bør tillates,...

Ny påstand fra Elon Musk får Tesla til å eksplodere

Elon Musk kan snart sikre seg en ny, omfattende lønnspakke og flere aksjer i Tesla, noe som vil øke kontrollen hans over elbilgiganten. En...

Truet bilmerke sikrer seg 9 milliarder kroner

Det kan godt hende at Nissan er truet av dårlig økonomi og svimlende tap. Men nå er det funnet 9 milliarder til en batterifabrikk...

Kjendis blitset 106 ganger av politibil

I sin Mercedes V-Klasse har den tidligere NHL-stjernen Ilya Kovalchuk blitt fanget av fotobokser 106 ganger på 16 måneder. Dette har resultert i 210...

Mannen bak den danske trafikkalarmen tjener 48 millioner kroner

I noen land er de ulovlige, andre ønsker å gjøre dem ulovlige. Men i Danmark er trafikkalarmer en millionforretning. Dette fremgår av Ooono A/S'...

Nok et bilmerke angrer på stor elbilplan

I det siste har bilmerker holdt tilbake fra å forlate store planer om kun å bygge elbiler. Og nå sier Subaru at de også...

92 prosent av danske sjåfører lyver – overholder ikke reglene

92 prosent av danske sjåfører mener at de er flinke til å holde til høyre. Men en tilfeldig sjekk på motorveien viser at det...

Nytt EU-krav kan gjøre elbiler mye dyrere i Danmark

Fra august 2025 må bilmerker overholde nye EU-forskrifter for batterier. Dette kan gjøre elbiler dyrere for dansker. Nye EU-krav for elbilbatterier trer i kraft...

Elbilforeningen: Bensin- og dieselbiler bør ikke forbys

I Norge ønsker landets elbilforening å ha 100 prosent elektriske kjøretøy på veiene senest innen 2040. Men verken bensin- eller dieselbiler bør forbys, sier...

BMW-eieren var 1 km/t unna å miste den svarte sommerbilen sin

En BMW 6-serie-eier i 60-årene kan puste lettet ut etter motet med Midt- og Vestsjællandspolitiet. Han vil ikke miste den svarte sommerbilen sin. Men...