19. mars, 2025

Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, utelukkende bygge batterier for elbiler. Men etterspørselen er ikke der.

Et batterisamarbeid mellom Stellantis, Mercedes-Benz og TotalEnergies kalt ACC skulle bygge batterier til elbiler ved tre fabrikker rundt om i Europa.

Nå blir det i hvert fall et av stedene ikke noe som helst. Ifølge Stellantis-ledelsen kan ikke etterspørselen etter elbiler støtte batteriproduksjon i Italia.

Dette melder Automotive News .

Samme medie skriver at den franske fabrikken allerede har åpnet. Men både de tyske og italienske fabrikkene ble satt på vent i fjor høst på grunn av manglende etterspørsel.

Og nå mener Stellantis at fabrikken i Italia ikke kan håndtere batteripakkene. Området er imidlertid ikke helt forlatt.

Mandag denne uken meldte Stellantis at fabrikken i stedet skal lage girkasser for hybridbiler. Dette fordi gruppen ønsker å satse mer på denne typen biler.

Girkasseproduksjonen vil sysselsette 300 personer som – når de har det som mest – produserer 300.000 girkasser per år.

Det er ikke første gang at fabrikken i Termoli er rammet av problemer. I september i fjor trakk den italienske regjeringen lovet økonomisk støtte til prosjektet.

Den gang forklarte regjeringens finansfolk at det var andre, bedre og mer presserende ting å bruke pengene på.

Den italienske regjeringen hadde ellers tilbudt Stellantis og Mercedes tilsvarende halvannen milliard kroner i støtte dersom gigantene ville bygge en batterifabrikk i Italia.

ACC-samarbeidet er ikke det eneste i bilindustrien som enten vakler eller kollapser fullstendig.

I forrige uke annonserte Honda og Nissan at de likevel ikke vil danne en felles gruppe. Noe som ellers kunne gjort japanerne til det tredje største selskapet i bilindustrien.

Nissan, som sliter med å overleve og hvis ledelse allerede har sagt at den vil gå tom for penger innen et år, er imidlertid ikke helt tapt.

Foxconn, som bl.a produserer alle Apples iPhones, har sagt at de er interessert i å utvide sin bilavdeling.

Her kan Nissan være neste steg. Les mer om historien her .

Latest

Don't miss

Bensinprisene stuper til nytt lavpunkt

Det er gode nyheter for danske sjåfører. Prisen på...

SEAT har tjent 4,7 milliarder kroner – men varsler utfordringer

SEAT har nettopp presentert et rekordoverskudd på 633 millioner...

Giant gir opp – dropper bildivisjon

Dekkgiganten Continental forbereder seg på å spinne ut bildivisjonen...

Forstå gulvvaskemaskiner og deres plass i moderne rengjøring

De siste årene har gulvvaskemaskiner fått stor popularitet i...

Clarkson, Hammond og May kommer tilbake på Amazon Prime

Med et nytt program med tittelen 'The not so...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...