Bilgiganten har stengt fabrikk – 3000 mennesker er permittert

Fredag rullet den siste e-tronen av samlebåndet ved Audis fabrikk i Belgia som planlagt. 3000 ansatte er dermed sagt opp, og fabrikken vil ikke gjenåpne til tross for protester.

Fredag denne uken stengte Audi merkets fabrikk i Belgia. I alle fall forlot den siste bilen fra merket samlebåndet. Det betyr at 3000 ansatte er permittert.

Fabrikken, som har spyttet biler ut på veiene i mer enn 70 år, begynte å produsere elbiler i 2018. Men det har ikke vært noen suksess.

Audi sier selv at den legger ned fordi færre spesifikt etterspør elbiler. Spesielt de dyre modellene, som Q8 e-tron, som ble bygget i Belgia, er i fritt fall.

Anlegget utenfor Brussel har lenge slitt med svært høye kostnader, som Audi i utgangspunktet forsøkte å kontrollere ved å si opp 371 ansatte ved fabrikken.

Men dette har ikke klart å holde virksomheten bak fabrikken i gang, og ettersom etterspørselen og det europeiske bilmarkedet tapte enda mer damp i løpet av 2024, virket en nedleggelse etter hvert som den eneste løsningen.

Elbiler sto for 15 prosent av nyregistreringene over hele Europa i januar, godt under årets mål på 25 prosent.

Ifølge Sigrid de Vries fra bilprodusentenes bransjeorganisasjon ACEA opplever medlemmene for tiden et betydelig fall i etterspørselen. Så det er ikke bare Audi som er i trøbbel.

Men de nå tidligere ansatte i Brussel har i flere måneder uttrykt sin misnøye og kritisert Audi for ikke å ha gjort nok for verken dem eller lokalområdet. Jan Baetens fra de ansattes fagforening har åpent kritisert nedleggelsen i media.

– Folk blir presset til å kjøpe elbiler, men infrastrukturen er ikke der ennå, sier Jan Baetens.

Det er ventet at Audi nå vil begynne å demontere utstyret på fabrikken. Dette vil kreve et par hundre ansatte.

Ingeniør Florin Tautu, som kom til fabrikken fra Romania i 2011, sier til belgiske medier at det har vært godt å jobbe på fabrikken og at det er beklagelig at Audi nå slutter.

Det er planlagt en jobbmesse med 4000 ledige stillinger i april. Men det garanterer ikke at alle tidligere Audi-ansatte finner nye jobber.

En anonym leder uttrykker sympati for de som har økonomiske forpliktelser.

"Jeg er håpefull, men jeg føler med de som har boliglån å betale eller barn på universitetet," sa en anonym fabrikksjef til Daily Mail .

Fabrikken i Belgia stenger i en tid hvor det europeiske bilmarkedet er presset av en etterspørsel som ikke kan holde tritt med investeringene som er gjort i utviklingen av elbiler generelt.

Audi er ikke den eneste som stenger fabrikker og sier opp folk. Volkswagen har annonsert at de vil selge tre fabrikker i Tyskland. Det betyr enda flere permitteringer.

Og hos søstermerket i Tsjekkia, Skoda, melder ledelsen at på grunn av svært høye kostnader for utvikling av elbiler, vil 8000 stillinger kuttes.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...